Nieuws, juni 2011

30 juni 2011

Provincie gaat meer werk gunnen aan BIGA

WIJK BIJ DUURSTEDE/UTRECHT - Het provinciebestuur van Utrecht gaat onderzoeken op welke wijze werkzaamheden van de provincie kunnen worden gedaan door de sociale werkvoorziening. De provincie treedt daarover in overleg met de regionale SW-bedrijven, waaronder BIGA, die in de regio van Wijk bij Duurstede actief is. Een motie van de staten fractie van de SP, die daartoe opriep, werd unaniem door Provinciale Staten aangenomen.

30 juni 2011

Raad trekt gezamenlijk op bij bezuinigingen

WIJK BIJ DUURSTEDE - De Wijkse gemeenteraad heeft deze week de kadernota vastgesteld. Daarin vertelt het college hoe zij invulling wil geven aan de bezuinigingen. SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer zorgde er voor dat de raad een eensgezind geluid liet horen. “Er werd opgeroepen om bepaalde instellingen bij de bezuinigingen te ontzien. Tegelijkertijd is er de noodzaak om als gemeente ruim een miljoen euro structureel op te hoesten. We hebben afgesproken dat het voorwerk door het college goed en uitgebreid wordt gedaan en we als raad in het najaar de knopen doorhakken”, legt hij uit.

26 juni 2011

Huurcontract Bijna ThuisHuis is getekend

WIJK BIJ DUURSTEDE - De initiatiefnemers van het “Bijna ThuisHuis”, een hospice, kunnen een feestje vieren. Na een voorbereiding van drie jaar zijn deze week de handtekeningen gezet onder een huurcontract met Woonzorg Nederland. Eind 2012 komt in de woningen bij het nieuwe Ewoud & Elisabeth Gasthuis de Wijkse hospice. “Daarmee komt een waanzinnig idee uit,” aldus bestuurslid Conny van Tol.

22 juni 2011

In Memoriam Rie Pouw-van Benschop

SP afdeling Wijk bij Duurstede heeft bedroefd kennisgenomen van het overlijden van Rie Pouw-van Benschop op 88 jarige leeftijd. Rie heeft zich in het voorjaar van 2005 aangesloten bij onze partij, in navolging van twee van haar kinderen, Hans en Jacqueline. Hans was als afdelingsvoorzitter een van de voortrekkers van de SP in Wijk en hij zit nu voor ons in de gemeenteraad. Jacqueline valt in de afdeling op als creatief talent dat acties en campagnes opfleurt met haar vondsten. Rie was ongetwijfeld apetrots. Wij wensen de kinderen en overige familieleden van Rie heel veel sterkte toe met dit verlies.

22 juni 2011

SP steunt actie “Terug naar de bossen”

WIJK BIJ DUURSTEDE – SP-raadslid Hans Pouw roept een ieder op om de actie van oud-voorzitter van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Jan Troost, te steunen. Volgens Troost kunnen mensen met een beperking zich beter terugtrekken in de bossen van Nederland en zich melden aan de poorten van een grote instelling. “De afgelopen jaren hebben veel mensen met een beperking instellingen verlaten. Zij hebben een plekje gevonden in de maatschappij, maar door bezuinigingen van het kabinet zijn ze straks terug bij af”, laat Pouw weten.

11 juni 2011

Plannen van kabinet voor WSW verworpen

WIJK BIJ DUURSTEDE – Een groot deel van de gemeenten heeft tijdens de vergadering van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, VNG, tegen de plannen gestemd rond de nieuwe Wet Werken naar Vermogen. “Het bestuursakkoord tussen rijk en gemeenten is op dit onderdeel verworpen en dat is een prima zaak”, licht SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer als mede-indiener van de motie toe.