Raad trekt gezamenlijk op bij bezuinigingen

30 juni 2011

Raad trekt gezamenlijk op bij bezuinigingen

WIJK BIJ DUURSTEDE - De Wijkse gemeenteraad heeft deze week de kadernota vastgesteld. Daarin vertelt het college hoe zij invulling wil geven aan de bezuinigingen. SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer zorgde er voor dat de raad een eensgezind geluid liet horen. “Er werd opgeroepen om bepaalde instellingen bij de bezuinigingen te ontzien. Tegelijkertijd is er de noodzaak om als gemeente ruim een miljoen euro structureel op te hoesten. We hebben afgesproken dat het voorwerk door het college goed en uitgebreid wordt gedaan en we als raad in het najaar de knopen doorhakken”, legt hij uit.

Vanwege de economische crisis dwingt het Rijk alle gemeenten flink te bezuinigen. Ook Wijk ontkomt daar niet aan. Brouwer: “Als SP vinden we dat de bezuinigingen op de verkeerde schouders terechtkomen. Het rijk schuift veel bezuinigingen door naar de gemeenten of bespaart rechtstreeks op groepen die het al moeilijk hebben, zoals in de zorg of de Sociale Werkvoorziening. We worden als gemeente gedwongen om ook te besparen. Maar dan willen we hier laten zien hoe het wel kan. Dus juist de mensen ontzien die het moeilijk hebben. En dan nog doet bezuinigen pijn, bijvoorbeeld bij de sport of op welzijn.”

Zoals in de politiek gebruikelijk is, kwamen andere partijen met andere zaken naar voren. Toch zag Brouwer overeenkomsten. “Vandaar dat ik tijdens een schorsing de andere fractievoorzitter heb voorgelegd om al die ideeën mee te nemen in de kadernota, en een grote lijst aan te nemen maatregelen, met de beleidsplannen hierachter en dan met de begrotingbesprekingen verder te kijken. De komende maanden gaan we in gesprek met het college om alle alternatieven te bekijken.”

Hiermee komen de partijen tegemoed aan de wens van de oppositie om beter bij de besluitvorming over de bezuinigingen betrokken te worden. “Onze wethouder Jan Burger gaf in het debat aan dat het college aan die wens gehoor wilde geven, maar vroeg de raad om aan te geven hoe dat zou kunnen. Vandaar onze poging om daarover afspraken te maken. Dat is dus gelukt, waardoor de uiteindelijk moeilijke besluiten straks zo zorgvuldig mogelijk kunnen worden genomen,” besluit de SP-fractievoorzitter.