SP steunt actie “Terug naar de bossen”

22 juni 2011

SP steunt actie “Terug naar de bossen”

WIJK BIJ DUURSTEDE – SP-raadslid Hans Pouw roept een ieder op om de actie van oud-voorzitter van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Jan Troost, te steunen. Volgens Troost kunnen mensen met een beperking zich beter terugtrekken in de bossen van Nederland en zich melden aan de poorten van een grote instelling. “De afgelopen jaren hebben veel mensen met een beperking instellingen verlaten. Zij hebben een plekje gevonden in de maatschappij, maar door bezuinigingen van het kabinet zijn ze straks terug bij af”, laat Pouw weten.

Hans Pouw werkt zelf al jaren in de zorg en weet dus waar hij het over heeft. Hij is er trots op dat tegenwoordig zoveel mensen met een beperking gewoon mee kunnen doen in de maatschappij.

De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad wijst er op dat deze situatie van gelijke kansen wordt bedreigd door het kabinet Rutte, dat zich heeft voorgenomen te bezuinigen op belangenorganisaties zoals de CG Raad en de LFB - de organisatie van mensen met een verstandelijke beperking -, maar ook op regelingen als de WMO, de AWBZ, de Wajong, het PGB, de WSW. Hierdoor gaan het rugzakje, de gelijke behandeling, de buitengewone lastenaftrek, de eigen regie en allerlei ondersteuning allemaal wegbezuinigd worden.

“Er is daarom een actie opgezet waarin wordt aangegeven dat zij geen andere oplossing zien dan dat mensen met een beperking zich terugtrekken in de bossen en politiek asiel aanvragen bij een van de oude verblijfsoorden. Aan de Minister-President Mark Rutte willen ze vragen de poort achter hen te sluiten”, laat Hans Pouw weten.
Volgens het SP-raadslid zijn ook veel mensen in Wijk bij Duurstede straks de dupe van de bezuinigingen. “We hebben in onze gemeente ruim 70 WSW-ers en 180 Wajongers en veel mensen met een zware beperking. Er is ook hier veel geïnvesteerd in voorzieningen. En wat dacht je van het initiatief van het Droomhuis, waar ouders van meervoudig gehandicapte kinderen proberen een woonplek te realiseren voor hun kinderen? Het is de kortzichtigheid en het onfatsoen van de Haagse politiek als men zich hier laat leiden door geldgewin op de korte termijn!”

Lot- en bondgenoten en andere actievoerders kunnen zich aanmelden via www.terugnaardebossen.nl of reageren via terugnaardebossen@gmail.com