Huurcontract Bijna ThuisHuis is getekend

26 juni 2011

Huurcontract Bijna ThuisHuis is getekend

WIJK BIJ DUURSTEDE - De initiatiefnemers van het “Bijna ThuisHuis”, een hospice, kunnen een feestje vieren. Na een voorbereiding van drie jaar zijn deze week de handtekeningen gezet onder een huurcontract met Woonzorg Nederland. Eind 2012 komt in de woningen bij het nieuwe Ewoud & Elisabeth Gasthuis de Wijkse hospice. “Daarmee komt een waanzinnig idee uit,” aldus bestuurslid Conny van Tol.

“Drie jaar geleden lag ik op de behandeltafel bij Jan Oechies en hij vertelde mij dat hij een waanzinnig idee had,” vertelt Conny van Tol. Hij was op zoek naar vrijwilligers die hem wilden helpen een hospice in Wijk bij Duurstede van de grond te krijgen. Omdat zij vrijwilligerswerk zocht en veel ervaring had in de thuiszorg was de keus snel gemaakt. Met fysiotherapeut en SP-er Jan Oechies, Wil van Dam, Annelies Huffmeijer en Wil Schramowski vormde zij de initiatiefgroep, die nu dus daadwerkelijk aan de slag kan gaan met de voorbereidingen van de hospice.

De afgelopen periode is gebruikt om contacten te leggen met de zorgverzekeraar, zorginstellingen en andere partijen om de hospice mogelijk te maken. Zo organiseerde de Lionsclub Levefanum activiteiten ten bate van het Wijks Bijna Thuishuis die in totaal 5.500 euro opleverden.

SP-wethouder Jan Burger, die samen met Ad de Jong van zorginstelling Quarijn en Joke van Nobelen van woningstichting Volksbelang bij de ondertekening aanwezig was, vertelde trots te zijn op het initiatief en het vele werk dat de afgelopen tijd verricht is. “Het is de ideale combinatie van professionele zorg met vrijwilligerswerk die een Wijks Bijna ThuisHuis mogelijk maakt.”

De wethouder heeft overigens nog stevig bemiddeld tussen de verhuurder Woonzorg Nederland en de initiatiefnemers om de huurovereenkomst mogelijk te maken en de gemeente, Volksbelang en Quarijn bieden het Wijks BijnaThuisHuis een garantstelling voor huurderving voor de eerste twee jaar.
Ad de Jong van Quarijn: “Vandaag is een mooie dag om de huur te formaliseren, want gisteren is de eerste heipaal van het nieuwe complex de grond in gegaan!”

Naar verwachting is het Wijks bijna ThuisHuis in het najaar van 2012 gereed.