Expertise uit de samenleving

13 november 2018

Expertise uit de samenleving

Met veel bombarie kondigde WijkNu zich bij de laatste verkiezingen als nieuwe partij aan. De Wijkse politiek zou op zijn kop gezet worden. Over dat ´nieuwe´ kunnen we veel zeggen, maar hun welwillendheid om er iets van te maken, bestaat bij vele mensen geen twijfel. Veel acties zijn vooral gericht zijn op het bevorderen van pompen op de Markt, Nogges, Kunstmarkten en de Gravenbol, of andere dingen waar ze onder de naam WijkNogLeuker opereren. Hun expertise inzetten is wat anders.

De laatste weken viel de partij het huidige college (dus dat van de VVD, PCG en GroenLinks) aan op een stokpaardje, namelijk niet bouwen in de Geer III. Ze liet de voorzitter zelfs een column schrijven in het Wijks Nieuws. In het stukje haalt deze voorzitter aan dat het college haar belofte van 1000 woningen niet nakomt. De Provincie zou bezig zijn met een nieuwe visie over bouwen in de provincie. Het college zou hier geen zienswijze hebben ingediend en dus geen enkele moeite doen om 1000 woningen er bij te krijgen.

Nu trok de lijsttrekker in de verkiezingskrant van het WijksNieuws de bouw van de Geer III al in twijfel.[i] Er diende meer ingebreid te worden, met een bouwlaag extra. Om er duizend bij te krijgen zijn iets meer bouwlagen nodig. Verder waren de gemeentewerf en het oude terrein van bloemisterij Van Willigenburg mooi plekken. Die liggen voor grote delen ook buiten de bebouwde kom. Daar moet je dus ook voor naar de provincie, net als voor de Geer III. Tevens ligt de oude bloemisterij tegen een boomgaard aan ligt, met een spuitzone van tientallen meters. Daar moet dus ook het een en ander gedaan worden. Die expertise kende WijkNu blijkbaar niet.

Het kost dus minstens net zo veel tijd en energie om in dit gebied te ontwikkelen als bij de Geer III het geval is en het levert minder woningen op.

Vreemd is het dat hun voorzitter het stukje schreef. Op hun website staat bijvoorbeeld dat om de integriteit in acht te nemen het bestuur zich niet met de politiek gaat bemoeien.[ii] [iii] Nu zit dat bestuur gewoon bij altijd op de politieke tribune. Maar dat mag, de tribune staat immers open voor elke Wijkenaar. Een politieke column schrijven is wel tegen je eigen beloften ingaan. Je bemoeit je immers zwart op wit met de politiek.

Daarbij haalt de voorzitter van WijkNu aan dat de wethouder zijn werk niet goed doet. Het college zou namelijk niet gereageerd hebben op een rapport van de provincie. Uit antwoorden van de wethouder blijkt echter totaal iets anders. Het rapport waar WIjkNu zich op baseert is uit 2013/2014. Dit was zelfs nog voor de vorige verkiezingen. Niet oud nieuws, maar heel oud nieuws. Wat een expertise bij WijkNu. Wie doet het werk nu niet goed?

Typisch iets voor WijkNu dus. Zelf je eigen beloften niet nakomen en te keer gaan tegen anderen, soms zelfs zonder bewijs. En nu gaan ze tekeer met ´oud bewijs´. Wij zijn benieuwd of ze sorry gaan zeggen. Tot nu toe hebben we dat nog niet gehoord. En dat kennen we uit de verkiezingstijd nog.

Tijdens die campagne riep WijkNu dat er een zwembad moest komen, het idee van WijjkZwemt. Dat is een uitwerking was van het 2521gewoonzwemmen verhaal, van onder andere de zwembond.[iv] Uit hun berekeningen, zie nogmaals het verhaal van de lijsttrekker in het WijkNieuws, hun programma en de documenten op de gemeentepagina, kostte dat 100 duizend euro. Vrijwilligers zouden dan de boel gaan draaien, net als in Culemborg. Ongetwijfeld trok die belofte stemmen.[v]

Een voorbeeld van een dergelijk zwembad staat in Culemborg. Nu kostte dat zwembad in de tijd dat de discussie speelde in onze gemeente al 250.000 euro. Dat was al iets meer dan de berekening van WijkZwemt. Maar er moest nóg meer met vrijwilligers kunnen, volgens de expertise van WijkNu.

Deze week verscheen in het AD een artikel, waarin  nieuwe problemen van dat zwembad in Culemborg zichtbaar werden.[vi] Waar men dacht met drie betaalde krachten te werken, zijn dat er zeven geworden. In plaats van met veertig moeten er 100 vrijwilligers komen, en die zijn er niet. Er moet flink meer geld bij. Er zijn grotere verenigingen betrokken bij dat zwembad dan er in onze gemeente waren. En toch kunnen ze niet genoeg vrijwilligers vinden. Het bestuur vraagt 150 duizend euro extra. Het zwembad gaat daar dan 400 duizend euro per jaar kosten.

Dit is gewoon een praktijkvoorbeeld dat het een zwembad duurder is dan 100 duizend euro. Hoe nieuw het concept ook is, hoe nieuw de techniek ook is. Elke expert vertelde dat, behalve die van WijkNu.

We zijn benieuwd of WijkNu hun ongelijk in beide situaties zal bevestigen. Ze mogen dat straks aan hun kiezers uit gaan leggen. We hebben echter een flauw vermoeden dat zij beide dingen niet gaan doen en gaan roepen dat wij het nog steeds verkeerd zien. We zijn benieuwd.

SP Wijk bij Duurstede

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.