Van gouden gemeente naar goud Nederland?

12 maart 2017

Van gouden gemeente naar goud Nederland?

Zo, de laatste loodjes komen eraan.  Zaterdag waren we, net als de meeste andere partijen, her en der in de gemeente zichtbaar. Ongetwijfeld dat maandag en dinsdag nog ergens folders in de bus vallen. En dan is het aan u, de kiezer, om uit te maken hoe het land de komende jaren geregeerd wordt, en natuurlijk door wie.  Als Wijkse SP hebben we laten zien dat als we besturen er wat van maken. De gemeente heeft zelf het predicaat goud voor gekregen. Laten we dat landelijk ook doen.

Foto: Elton Wollenberg/SP

Pak de Macht is de SP leus van deze campagne. De uitleg is simpel. De afgelopen jaren hebben de opeenvolgende kabinetten een enorme batterij aan bezuinigingen doorgevoerd. In de zorg en welzijn, bij de politie, in het onderwijs enzovoorts. Vele partijen werkten er aan mee. De SP kreeg hierbij het stickertje dat zij geen verantwoordelijkheid wilde nemen. Deels klopt dat. De SP deed niet mee aan flauwe Kunduz-akkoorden, Lente-akkoorden of andere afspraken waarmee er voor de SP simpelweg te belangrijke offers werden genomen (AOW-verhoging, invoer eigen risico, vechten in Kunduz, bezuinigingen op het onderwijs).

Aan de andere kant wilde de SP in Wijk best meedenken waar er bezuinigd kon worden. Bij de WMO is altijd de stelling geweest dat het inderdaad beter was dat mensen lokaal meer voor het zeggen kregen, en dat dit flinke voordelen heeft. Sinds 2006 laten we hier zien hoe dat gaat. Laat de cliënten aan het woord, geef werknemer en werkgever ruimte voor innovatie, laat partijen samenwerken en stel een goede coördinatie op. Zie hier de ingrediënten voor een geweldige sociale zorg en welzijn beleid waar de gemeente zo mee scoort. We zijn zelfs goud waard.

En dat natuurlijk niet alleen dankzij de SP (en wethouder Jan Burger).  Maar wel omdat de partijen vanuit het gemeentebestuur de ruimte werd gegund en de structuur opgezet is, waarbij er vooraf meer geld wordt geïnvesteerd, om aan de achterkant heel veel geld in de zakken te houden.  De gemeenten hebben de afgelopen jaren vele miljoenen aan bezuinigingen over zich heen gestrooid gekregen. Maar lokaal hebben we ze op weten te vangen. Die verantwoordelijkheid kunnen we landelijk ook nemen. En dan niet op de manier zoals de laatste kabinetten dat hebben gedaan; managers die zich zelf rijk rekenen, waarbij de mensen op de werkvloer (werknemers en cliënten) het nakijken hebben. Het beleid was er niet, maar alle bezuinigingen werden simpel over de gemeentelijke schutting gegooid. Gemeenten mochten het zelf uitzoeken.

Ook in de recessie werd er in Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek gebouwd. Kijk eens aan de Steenstraat.  Betaalbare, goedgebouwde, duurzame woningen. Kijk eens in Cothen en Langbroek waardoor Collectief Particulier opdrachtgeverschap vele ook jongere mensen hun woonwensen hebben kunnen realiseren. En dit alles mede door een SP die landelijk geen verantwoordelijkheid zou nemen. Geef ons op 15 maart ook landelijk meer macht om van Nederland een Gouden land te maken.

Wat in Wijk bij Duurstede kon gebeuren, kan ook in Nederland. In Wijk bij Duurstede kunnen wij niet alles zelf regelen. Jeugdzorg is te complex om in z’n geheel in Wijk bij Duurstede te regelen. Als wij landelijk ook de grootste worden dan zouden wij de jeugdzorg ook een gouden standaard kunnen geven. Voor de jeugdzorg geld dat wij lokaal regelen wat totaal te regelen valt.

Dat dit de SP goed af gaat, laten we in Wijk bij Duurstede al jaren zien. Financieel is de gemeente gezond. Voorzieningen zijn bovenmaats. Mensen denken mee. Dat betekent; Pak de Macht. Als de kiezer dat landelijk ook wil, dan in het logisch dat zij SP stemmen.

Maar wat u ook doet; ga vooral stemmen. Laat uw stem niet verloren gaan.

Jan Oechies

.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.