Informatie scholen kan beter

19 april 2015

Informatie scholen kan beter

Wijk bij Duurstede – Het passend onderwijs is alweer enige maanden geleden ingevoerd. Hoewel de gemeente hier niet rechtstreeks over gaat, heeft de SP al bij de coalitie-onderhandelingen laten weten dit punt belangrijk te vinden. “Het is een grote verandering binnen het onderwijs en het gaat hierbij om soms zeer kwetsbare kinderen. Graag blijven wij zodoende op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Zeker omdat ouders ook zoekende zijn naar informatie hierover”, meldt Jeroen Brouwer.

Ouders doen deze weken veel onderzoek voor de plaatsing van een kind. Scholen hebben een zorgplicht en er zou dus een plan moeten zijn voor leerlingen, onder andere een schoolondersteuningsprofiel. “Nu krijgen wij opmerkingen over het onderbreken van dergelijke profielen op bijvoorbeeld websites. Voor ouders is het dan ook wel eens lastig om de benodigde informatie te vinden”, bekijkt de SP-fractievoorzitter.

Ook het overkoepelend samenwerkingsverband voor passend onderwijs in Zuid Oost Utrecht, SWV ZOUT, heeft hier weinig tot niets over op hun site staan. Dat vindt de SP een gemiste kans voor het passend onderwijs. “Wellicht kan de gemeente hier melding van maken. Dan kan zij ook zelf de gemeentesite verbeteren, want hier staan enkele storende fouten. Zo staan er adressen op van scholen die niet eens meer bestaan. Goed onderwijs en de juiste manier om een passende school te vinden voor een kind is van groot belang. De juiste informatie kan dus uitgebreider en moet bovendien juist zijn. Vandaar dat we hier vragen over gesteld hebben”, sluit Brouwer af.