Kinderen genieten van vele sporten

3 maart 2018

Kinderen genieten van vele sporten

Foto: Jeroen Brouwer / Jeroen Brouwer

WIJK BIJ DUURSTEDE – Bijna tweeënhalf jaar geleden opende Jan Burger als wethouder sport de deuren van de nieuwe sporthal en turnhal op sportpark Marienhoeve. Tevens zette hij zich met het college in om de organisatie en de financiën van Stichting Wijksport te verbeteren.  Zijn opvolger, Jeroen Brouwer, ging afgelopen vrijdag met hem kijken hoe beide dingen bij de Wijkse Spelen samen kwamen.  ‘Buiten waren er mensen aan het schaatsen en binnen 85 kinderen aan het sporten. En dat in al die prachtige zalen en met behulp van de vrijwilligers van de verenigingen en de medewerkers van Wijksport’, vertelt Brouwer.

Verdeeld over diverse sportplekken konden de kinderen bij elf verenigingen terecht voor een training. Kinderen konden zo hun ei kwijt bij darten, in de judohal bij karate- en kick funlessen, yoga,  of een bootcamp of in de sporthallen waar zij konden badmintonnen, hockeyen, streetdancen, voetballen, turnen, freerunnen, volleyballen en tennissen. ‘Geweldig dat de vrijwilligers van de clubs hier tijd voor vrij maken. Zo wordt het enorm brede sportaanbod steeds beter onder de aandacht gebracht’, vindt Brouwer.

De SP'ers concludeerden dat buurtsportcoach Tobias van Wijnmalen weer een goed aanbod had neergelegd. In vergelijking met de vorige sportdag, tijdens de herfstvakantie, verdubbelde het aantal deelnemers. Brouwer; ‘Dat is goed. Dat laat zien dat investeringen in een goede werkorganisatie een goede stap is. Het zal uiteindelijk leiden tot meer sportdeelname, dus meer leden voor de clubs en gezondere kinderen, iets dat de gemeente graag ziet. Vrijdag was er zelfs een programma voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Zo kan iedereen meedoen.’

Burger genoot van de sportende kinderen. Uit recente cijfers over sportdeelname blijkt dat het ingezette beleid vruchten afwerpt. ‘In het verleden was er nog wel eens sprake dat de sportdeelname lokaal onder het landelijke gemiddelde zit. We zitten, kijkend naar het ledenaantal, op dit moment bij elke leeftijdscategorie iets boven het landelijke gemiddelde. De basis is er met de voorzieningen goed. Nu gaan we met alle verengingen en sportstichtingen uit de gehele gemeente kijken hoe we de komende jaren verder vooruit kunnen. De eerste gesprekken hebben we hier al over’, besluit Brouwer.