Kiezers bedankt!

20 maart 2014

Kiezers bedankt!

Cothen/Langbroek/Wijk bij Duurstede - “Dit is geweldig. Onze kiezers wil ik graag bedanken. En natuurlijk alle mensen die de laatste weken zo hun best hebben gedaan om duidelijk te maken waar we als SP voor staan,” vertelt een verheugde wethouder Jan Burger. “Maar liefst vijf zetels! We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt. Dat blijven we doen. Goed luisteren en samen met de mensen aan de slag,” voegt fractievoorzitter en lijsttrekker Jeroen Brouwer daaraan toe.

Gedurende de avond, bij de eerste uitslagen van de stembureau’s, blijkt al dat de SP het heel goed doet. “Dan komen die cijfers binnen uit Cothen. En dan zie je een enorme verschuiving en groei van de SP, dat gevoel gaat niet meer weg,” legt Brouwer uit. Uiteindelijk is de partij in vrijwel alle stemlokalen de grootste partij. “Niet in Langbroek. Die eer gaat daar naar de PCG. Maar ook hier zijn we de tweede partij. En in wijken als De Engk, De Horden, De Heul, de Noorderwaard, maar ook De Geer en het centrum hebben we het geweldig gedaan en hebben de mensen massaal voor de SP gekozen,” voegt de lijsttrekker daar nog aan toe.

De nummer twee op de lijst, wethouder Jan Burger kan heel tevreden zijn. De kiezers hebben zijn inspanningen op het gebied van de zorg, de woningbouw en het verbeteren van diverse voorzieningen beloond: “Het blijft altijd spannend. Je hoort natuurlijk van alles op straat en bij organisaties. Maar dat het zo goed zou uitpakken, is iets om dankbaar voor te zijn. En natuurlijk is dit een mooie stimulans om de komende periode de handen opnieuw uit de mouwen te steken en door te gaan op de ingeslagen weg. Met en voor de mensen!”

De SP mag als grootste partij nu proberen een nieuwe coalitie te vormen. “Welke kant dat uitgaat? Daarover gaan we met de verschillende partijen nog het gesprek aan. Maar het uitgangspunt is wel dat de kiezer heeft gesproken.  Dus kijken we in eerste instantie naar partijen die hebben gewonnen en die wat betreft het programma voldoende overeenkomsten met ons hebben. Maar eerst genieten van deze mooie overwinning,” besluit Jeroen Brouwer.