Meer democratisch toezicht gevraagd bij Gravenbol

25 mei 2014

Meer democratisch toezicht gevraagd bij Gravenbol

Wijk bij Duurstede - De SP wil dat de gemeente een beslissende rol krijgt bij de ontwikkelingen op recreatieterrein de Gravenbol. De partij heeft daarvoor een motie ingediend. “De Gravenbol is een belangrijke voorziening voor de Wijkse gemeenschap. We willen daarom dat er goed en democratisch toezicht is en blijft. Over het toekomstig beheer worden wat ons betreft op korte termijn afspraken gemaakt met het recreatieschap en andere betrokken partijen,” laten Jan Oechies en Jeroen Brouwer namens de SP-fractie weten.

De laatste jaren is het recreatieterrein veel in het nieuws geweest. Eerst vanwege slibstort, vervolgens vanwege een dreigende sluiting en nu door kwesties over wie er moet betalen voor gebruik van de Gravenbol. “We zeggen nog maar eens dat het initiatief van WijknogLeuker prima was. Maar wij twijfelen er aan, of bij openbaar toegankelijk water wel opeens betaald mag worden. En ook het betaald parkeren is juridisch niet goed afgedekt. Wij willen dat alles goed geregeld is. Eerst een kaartje kopen bij het VVV-kantoor voor een bezoek is natuurlijk waardeloos,” vinden de twee SP-ers.

Daarnaast wil de partij dat besluiten over de toekomst vanaf 2018, als het recreatieschap ophoudt te bestaan, gewoon democratisch worden genomen. “Dus door de gemeenteraad. Dan kunnen alle belangen worden gewogen,” legt Brouwer uit, “Wat ons betreft blijft het terrein van de gemeenschap. Dus is het straks, als er geen recreatieschap meer is, weer van de gemeente. Daar moet het college zich hard voor maken bij het opheffen van het schap. Het beheer kan wel uit handen worden gegeven aan andere organisaties, zoals WNL.”

De gemeente kan volgens de raadsfractie van de SP ook investeren in bijvoorbeeld de aanleg van elektriciteit voor horeca en andere zaken die van belang zijn. “Een partij die de horeca gaat organiseren kan daar dan jaarlijks voor betalen. Maar ook hier moet de gemeenteraad een besluit over nemen,” aldus Oechies. De SP heeft het college daarom gevraagd om op korte termijn met een visiedocument te komen over de toekomst van de Gravenbol.

Tenslotte reageert Brouwer nog op de advertenties van WijknogLeuker afgelopen week in de plaatselijke media. “Iedereen heeft het recht om zijn mening te uiten. Maar je kunt je wel afvragen of een organisatie die namens alle inwoners het terrein beheert dat op deze manier moet doen. Wat kost dat bovendien? Het maakt duidelijk dat er behoefte is aan goede aansturing en juridisch afgedekte plannen. Daar heeft iedereen baat bij, al helemaal de vrijwilligers die er veel uren in steken.”