Verkiezingsprogramma SP: “Samen uit de crisis”

6 januari 2014

Verkiezingsprogramma SP: “Samen uit de crisis”

Wijk bij Duurstede – “Samen uit de crisis” is de titel van het programma van de SP voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. “Het programma is door en met de leden geschreven. Met inbreng vanuit de fractie en maatschappelijke organisaties.  Voor en door de gemeenschap. Daar gaat het om. Met onze kernwaarden gelijkheid, gelijkwaardigheid en solidariteit,” aldus afdelingsvoorzitter Frans van der Tol.

Werkgelegenheid, investeren in de toekomst, veranderingen in de zorg en de financiële positie van de gemeente zijn volgens Van der Tol de belangrijkste punten voor de komende periode. “Hoewel we horen dat de economie door het ergste dal heen is, moeten we rekening houden met een groei van mensen zonder werk. Met gerichte investeringen, afspraken met bedrijven, zorgen dat investeringen zoveel mogelijk lokaal worden weggezet kunnen we wat doen,” geeft hij als toelichting.

Ook de woningbouw en andere investeringen blijven van belang. “We doen het prima met de woningbouw. Dat willen we voortzetten. Met zelfbouwers, meer woningen voor kleinere huishoudens en huishoudens met een smalle beurs. Investeren betekent ruimte bieden aan nieuwe bedrijven, aan fruittelers met initiatieven, zorgen dat de supermarkt in Langbroek overeind blijft en kijken of we een kleiner zwembad kunnen behouden voor zwemlessen en doelgroepen als ouderen en mensen met reuma. Die gaan we toch niet naar Driebergen sturen?” aldus de afdelingsvoorzitter.

Over de zorg in Wijk bij Duurstede is Van der Tol bijzonder te spreken. “We hebben met onze wethouder, de instellingen en nieuwe initiatieven laten zien dat veel kan. Dat neemt niet weg dat ik me grote zorgen maak om wat er in Den Haag wordt bedacht op dat vlak. Daarom is het van belang dat we als partij het voortouw nemen en laten zien wat wel en niet kan.”

Maar of het nu om investeren gaat of het overeind houden van voorzieningen, de kortingen van het rijk zullen de gemeente raken. Dat betekent discussies over lasten, reserves en geld voor nieuw of bestaand beleid. “Dat is een belangrijk onderwerp. We zijn terughoudend met lastenverzwaringen, maar niet ten koste van alles. De financiële positie van de gemeente blijft aandacht vragen, net als het grondbedrijf. En dan gaat het ook over zaken als wat zorg mag kosten en solidariteit met mensen die het niet breed hebben,” aldus Van der Tol.

“Het belangrijkste is luisteren naar de mensen en samen aan de slag om problemen op te lossen. De gemeente is van ons allemaal en daar staan wij voor,” besluit hij.

Het volledige programma is hier te vinden.