Piet de Springerschool met dorpshuis in nieuw centrum

13 februari 2010

Piet de Springerschool met dorpshuis in nieuw centrum

LANGBROEK - De Piet de Springerschool gaat toch deel uit maken van de multifunctionele accommodatie die volgend jaar in Langbroek wordt gebouwd. “Het is gelukt en daarmee feliciteer ik alle betrokkenen, maar vooral de school,” zei wethouder Jan Burger tijdens de raadsvergadering in de richting van directeur Chris uit den Bogaard. De basisschool komt in een nieuw gebouw samen met het dorpshuis, de plaatselijke supermarkt, de bibliotheek, de kinderopvang en zorgwoningen.

Aanvankelijk leek het er op dat de Piet de Springerschool vanwege hoge kosten geen deel kon uitmaken van het te bouwen complex. De afgelopen maanden zijn op basis van tekeningen alle mogelijkheden nog eens goed bekeken. Door een aantal ruimten gezamenlijk te gebruiken, bijdragen van de woningstichting, het schoolbestuur en de gemeente is het toch mogelijk de school in de accommodatie op te nemen. “Iedereen heeft nogmaals een poging gedaan en dan blijkt er veel te kunnen. Voor de school, maar ook alle andere partijen is dit een prachtig resultaat. De school behoudt haar vier klaslokalen, maar er worden ook ruimten gedeeld wat gunstig is voor de exploitatie”, aldus Jan Burger.

Op de plek van de huidige school komen appartementen. De bedoeling is dat dit een klein wooncomplex wordt van maximaal twee bouwlagen hoog.

“De ruimtelijke procedure daarvoor moet nog wel gestart worden. We gaan daarover nog met omwonenden spreken en die worden nadrukkelijk bij de uitwerking van de plannen betrokken. Deze woningen worden later gebouwd. Dat is overigens handig, omdat de huidige school dan gebruikt kan worden tot de nieuwe er staat”, legt de wethouder uit.

De start van de bouw van de multifunctionele accommodatie is begin volgend jaar gepland.

Op dinsdagavond 23 maart aanstaande organiseert de gemeente een informatieavond in het dorpshuis in Langbroek over de gehele nieuwbouwlocatie Oranjehof. Dan wordt uitgebreid ingegaan op de verplaatsing van de sportvelden, de bouw van de kantines van SVL en de tennisvereniging, de nieuwe gymzaal en de nieuwste ontwikkelingen.