Solidariteit met de onschuldig opgesloten medemens

30 juni 2008

Solidariteit met de onschuldig opgesloten medemens

Solidariteit met de onschuldig opgesloten medemens, een belangrijke reden waarom de SP Zeist elke maand op de eerste zondag meedoet aan de wake bij Kamp Zeist. De wake is gestart na de schipholbrand in 2005, de organisatie van de wake is in handen van de raad voor kerken afdeling Soest en Zeist. De SP doet mee en heeft, samen met oa de organisatie, de brandveiligheid van Kamp Zeist en het opsluiten van kinderen in Kamp Zeist aan de kaak gesteld.
Picknick

Kamp Zeist is een detentiecentrum, oorspronkelijk bedoeld voor bolletjesslikkers, met een heel sober regiem. Een sober regiem betekend veel opgesloten op je cel, weinig activiteiten en een uurtje luchten per dag. De bolletjesslikkers werden enkele weken in Kamp Zeist opgesloten. Maar nu is Kamp Zeist, met nog steeds dat sobere regiem, een gevangenis voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Deze zitten er vaak veel meer dan enkele weken, een half jaar of meer komt vaak voor. Dit gebeurd, omdat het rijk denkt dat ze deze mensen snel kan uitzetten. Helaas, ook de IND krijgt het niet voor elkaar en uiteindelijk worden de mensen weer op straat gezet (geklinkerd). Om vanuit die illegaliteit op een later moment (toevallig) weer te worden opgepakt en alweer voor maanden in Kamp Zeist te moeten verdwijnen. Met één uurtje luchten per dag moeten deze mensen dan blij zijn.
De misdaad, die deze mensen hebben begaan, is dat ze niet over geldige verblijfspapieren beschikken. Een onzinnige en Europees aangevochten misdaad. Wij willen hen een hart onder de riem steken door een keer per maand even 'in de buurt' te zijn. Het is dan even niet meer zo donker om ons heen in dat uur: de natuur bloeit weer op. Breng daarom bloemen mee ter bemoediging! We steken die in de hekken die deze gevangenis omgeven ter steun aan hen die opgesloten zijn.

Wanneer zondag 6 juli van 16.30 tot 17.00
Plaats: Detentiecentrum Kamp van Zeist, Richelleweg 13, Soesterberg

(Per auto: Afslag Soesterberg, ri. Militair Luchtvaartmuseum of met OV: bus 56, Soesterberg, halte Kampweg, 10 min. lopen via Kampweg)

Albayrak heeft aangekondigd te werken aan een snellere en vooral zorgvuldiger procedure. Dat zou betekenen dat de opsluiting in Kamp Zeist mogelijk veel minder zal worden. Laten we het hopen. Als extra steun zal de SP na de wake van 6 juli een picknick verzorgen nabij kamp Zeist. Daarbij zullen enkele ex-bewoners van kamp Zeist aanwezig zijn, waaronder kinderen die maanden in kamp Zeist vast hebben gezeten, Kom ook naar die picknick en wees solidair, dus neem zelf iets mee dat je aan anderen wilt delen.

Sta ook eens stil bij deze onrechtvaardigheid: Kom ook naar de wake en doe met ons mee met de picknick.

Klik hier voor een eerder verslag