Lokaal en actief

9 maart 2018

Lokaal en actief

Lokale partijen zitten bij opiniepijler Maurice de Hondt weer in de lift. Zij vullen een gat op dat ontstaat omdat bijvoorbeeld de PVV en FvD niet meedoen.  Volgens De Hondt hebben vooral de VVD, D66 en de PvdA veel te duchten van de lokale partijen, en het CDA het minst. In de Wijkse situatie ligt dat wellicht weer wat anders. Niet in de plaatst omdat de verhoudingen hier wel eens totaal anders zijn.

WijkNu beweert graag dat zij de enige lokale partij is. Feitelijk klopt dit niet. De PCG is namelijk ook een lokale partij. Sterker nog; dat is de oudste van alle deelnemende partijen. Al vanaf de jaren 60 doet deze christelijke partij vanuit Langbroek mee aan verkiezingen. Hans Marchal was al wethouder in Langbroek toen dat dorp zelfstandig was. Zo lang al lokaal, gek dat WijkNu dat over het hoofd ziet. Wellicht keek destijds Wijks Belang, alleen maar naar eigen belangen en is hun huidige lijsttrekker kennelijk ontgaan.

Het gekke hierbij is dat PCG een christelijke basis heeft. En dat maakt ze dan weer een concurrent van het CDA, dat volgens De Hondt dus juist het minst te duchten heeft van lokale partijen.

Ook wij als SP zijn gewaarschuwd voor lokale partijen. Ik ben duidelijk; we gaan weer voor vijf zetels. De basis is op orde en we willen verder vooruit voor iedereen. Natuurlijk wordt dat lastig. Bij de laatste verkiezingen verloren de grootste partij altijd. Waarom wij dan niet? Ik noem drie redenen. Ten eerste gaat het ondanks de crisis goed met Cothen, Langbroek en Wijk.  Kijk naar de zorg, lokale economie, woningbouw, sport. Op vele vlakken is er ondanks de crisis en bezuinigingen geïnvesteerd in lokale voorzieningen. De basis is op orde en we willen verder vooruit.

Ten tweede komen onze mensen uit alle lagen van de lokale klei. Jan Oechies die als fysiotherapeut al ruim dertig jaar inwoners langs ziet komen. Corrie de Groot wiens vader nog schoolhoofd was van de katholieke Sint Antoniusschool, Henk Huisman, die als oud-postbode alle straten weet te vinden, Frans van der Tol die jarenlang voorzitter was van de hockeyclub, Ron Meinema die als schilder in het bestuur van ZZP-Bouw Nederland zit, Carlo Brouwer, docent microbiologie aan de universiteit van Utrecht, Sanne Werson, lerares en moeder van drie kinderen, Ingrid Marchal, geboren en getogen in Langbroek, taxichauffeur Wil Schoenmakers uit Cothen.

Allemaal mensen uit de lokale omgeving, met hart op de goede plek.

Ten derde omdat we er altijd zijn voor iedereen. We doen het niet voor ons zelf, of ons eigen clubje. We strijden voor iedereen; voor én met de inwoners. En dat doen we niet alleen in de raadszaal, maar juist ook daar buiten. De mensen die we kosteloos helpen met onze SP-Hulpdienst, met onze enquêtes, met onze Wijk-in-toer, met onze bijeenkomsten, concerten enzovoorts. Altijd lokaal en actief dus.

Laat andere maar lekker roepen dat ze de enige lokale partij zijn. Diegene die opletten weten beter.  De laatste verkiezingen groeiden de lokale partijen ook al, behalve in onze gemeente. Juist daarom neem ik de peilingen van De Hondt zelf met een korreltje zout. Hoewel het de komende weken de boel wel lekker spannend maakt.  Ik ben trots wat we al SP lokaal bereikt hebben, en dat voor iedereen. Daar gaan wij verder mee vooruit, voor iedereen in Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede.

Jeroen Brouwer (geboren en getogen WIjkenaar)

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.