Het is uw stad

28 april 2017

Het is uw stad

Vanaf 2005 is de SP aan de slag gegaan met zaken.  Elf collegejaren later zijn we trots op onze politieke kroonjuwelen; goede voorzieningen in zorg en welzijn, sportvoorzieningen in de drie kernen, bouwactiviteiten en aandacht voor lokale bedrijvigheid. Mensen kunnen niet zeggen dat er niks gebeurt. Een ander belangrijk item, is wel het meedoen van inwoners, organisaties en bedrijven.

Foto: SP

Die lokale krachten brachten de gemeenschap veel goeds. Deze column is te klein voor alle voorbeelden. Door inwoners ruimte te geven is Wijk; een gouden gemeente, bouwden jongeren in Langbroek en Cothen met elkaar via CPO-projecten, delen jong en oud  hofjeswoningen, kregen sportverenigingen nieuwe accommodaties. Allemaal vernieuwende zaken, gedaan met bewoners. Lokale democratie werkt en inwoners tellen mee.

Voor de binnenstad is de raad bezig met een nieuwe visie, een nieuw bestemmingsplan en straks nog de bruisende binnenstad. Goed om eens te kijken wat inwoners graag willen. Hoe benutten we, voor al die ondernemers en inwoners, dat oude centrum optimaal? Hoe zit het met het verkeer? Er wordt gewerkt, gewoond en gerecreëerd.  Goed om een onderzoek te doen naar vele zaken. Wij staan op straat en vragen met een enquête naar uw mening.

Met de ontzanding van de Bosscherwaarden zijn we al maanden druk. Er komt volgens de ondernemer geen baggerspecie, maar grond. Is dat schone of vervuilde grond? Welke maatregelen kunnen we treffen als het mis gaat met de ondernemer? Hoe lang zitten de omwonenden met de overlast? Misschien hebben die velden maïs weinig met natuur van doen; maar des te meer met de boeren. Harde werkers over wiens inkomen we het hier hebben. Wat betekent het ontzanden voor de huidige natuur, van bevers, riviervogels en planten?

En als er toch een nieuwe zwemplas komt bij het inundatiekanaal, kan daar direct een parkeerplaats bij komen waardoor parkeerproblemen tijdens evenementen worden opgelost? Dit alles is ook goed voor de binnenstad van belang zijn. Wij houden binnenkort een bijeenkomst over ontzanding, met deskundigen en belanghebbenden. Wij blijven in gesprek met de omwonenden en boeren, maar ook met de ondernemer zelf. Het mes snijdt hier, net als in de binnenstad, nu eenmaal aan heel veel kanten.

Iedereen moet mee kunnen denken en praten. Onze gemeente is van ons allemaal. Zelf woon en werk ik vanaf 1976 in Wijk. Vanaf eind jaren-negentig  volg ik de lokale politiek. Interessant en belangrijk.  Vanwege die interesse ben ik actief geworden. En zo is het met meer politici gegaan. Maar juist voor al die anderen zeggen wij; mensen kom meedoen en meedenken. Het kan hier sinds jaar en dag weer.

Jan Oechies, fractieleider van de SP

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.