Samen aan de slag met onze ondernemers

15 maart 2014

Samen aan de slag met onze ondernemers

Ondernemers willen en kunnen wat van onze gemeente maken. Voor zover we dat nog niet wisten, weten we het na onze informatieve partijbijeenkomst van afgelopen maandag. Waarom is dat van belang? Omdat werkgelegenheid de komende jaren speerpunt is. En we als gemeente straks de verantwoording dragen voor iedereen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Samen met SP-Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen constateerden de ondernemers dat de crisis een landelijk probleem is. Maar de uitdagende vraag is wat we plaatselijk kunnen doen. Het blijft hierbij vreemd dat de gemeente, maar ook belangrijke lokale werkverschaffers als de woningstichtingen, nog te veel zaken aan ondernemers uit andere plaatsen gunnen (soms zelfs erg ver weg), zonder dat Wijkse ondernemers überhaupt een kans krijgen. Zij zeggen overigens niet dat ze het werk moeten hebben, maar willen meedingen.

Inmiddels voert onze wethouder Jan Burger daarover gesprekken met de initiatiefnemers van de site ‘Werk bij Duurstede’. Zodat onze ambtenaren via internet eenvoudig melding kunnen maken van de lokale werkzaamheden die gedaan moeten worden. Of het nu om onderhoud aan gebouwen gaat of werkzaamheden aan de bermen, of het groen.

Door lokale kennis al vanaf de planvorming te betrekken, ontstaan ook mogelijkheden. Dat hebben we gezien bij bijvoorbeeld het plaatsen van zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis. En er komen nog een grote projecten aan als de bouw van de nieuwe sporthal en de brede school in De Horden.

En dan hebben we nog onze mooie Wijkse binnenstad en buitengebieden. Veel ondernemers bieden een uniek product aan én willen graag iets voor de gemeenschap betekenen. Bijvoorbeeld door stageplekken aan te bieden, werk uit te besteden aan instellingen voor mensen met een beperking, of lokaal mensen te werven voor een betrekking. Met een mooi woord heet dat maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Er zijn genoeg mogelijkheden om samen met ondernemers uit de crisis te komen. Veel organisaties staan in de rij om mee te doen: de vereniging citymarketing, Hart van Wijk, de winkeliers in De Heul, De Horden, de horeca, het OKW, enzovoorts. Allemaal hebben ze er zin in. Van de gemeente mag worden verwacht dat ze een bijdrage levert om die krachten te bundelen, lokale ondernemers een eerlijke kans geeft en echt met hen aan de slag gaat om er wat van te maken. Dit is een belangrijke prioriteit voor de komende raadsperiode.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.