Kunnen we een eigen zwembad behouden?

3 februari 2014

Kunnen we een eigen zwembad behouden?

Afgelopen week hebben we twee van onze Kamerleden rondgeleid. Zij waren onder de indruk van wat hier allemaal op het gebied van zorgvernieuwing gebeurt. Denk daarbij aan het Hospice, AED HartstikkeNodig, NoggesEnMeer, de vele activiteiten van Binding, het nieuwe Ewoud & Elisabeth Gasthuis of ons Wmo-loket. Gerealiseerd door organisaties, beroepskrachten en heel veel vrijwilligers. Maar als we het over kansen en bedreigingen hebben, denken wij ook aan de toekomst van ons zwembad.

In 2016 loopt het huidige contract met de uitbater van zwembad Wickie de Viking af. Eerder besloot de gemeenteraad om geen nieuwe overeenkomst aan te gaan. Een zwembad kost namelijk het nodige geld en er moet nog steeds behoorlijk bezuinigd worden. Omdat er in de gemeente Utrechtse Heuvelrug plannen waren voor een nieuw zwembad in Doorn leek het twee jaar geleden een goed idee om daarbij  aan te sluiten. Maar die plannen gaan niet door. Wellicht verdwijnen zelfs meerdere baden in onze buurgemeente.

Dus is de vraag wat we nu kunnen doen? Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld een kleiner zwembad te behouden? Iedere week zijn er zo’n honderden kinderen die zwemles krijgen. Verder doen ruim 100 mensen mee aan bijzondere activiteiten. Zwemmen voor moeders met peuters/kleuters bijvoorbeeld, of voor mensen met een lichamelijke beperking, of ouderen. En dan hebben we nog de zwemmers van Dorestad Dolphins. Een zwemvoorziening in de buurt is voor hen allemaal belangrijk. En dan zijn er nog de mensen die geregeld wat baantjes willen zwemmen.

In alle eerlijkheid moet gezegd worden dat realisatie van een groot zwembad waarschijnlijk niet mogelijk is. Maar een bad voor zwemlessen, of waar mensen met bijvoorbeeld reuma of andere beperkingen kunnen verblijven, is belangrijk. Dat moet toch kunnen?

Er zijn voorbeelden in het land waaruit blijkt dat met enige creativiteit een dergelijk bad zichzelf letterlijk kan bedruipen. Samen met de PvdA wil de SP de komende tijd kijken of en op welke manier dit in onze gemeente mogelijk zou zijn. Daarvoor zoeken we mensen die willen meedenken. Mensen vanuit verenigingen, die zwemlessen geven, of voorbeelden kennen die de moeite waard zijn om uit te werken. Er zijn ideeën genoeg. Als we samenwerken moet er iets mogelijk zijn. Doet u mee? Houdt u dan vooral de lokale media in de gaten. Daar zullen berichten komen waarin wij een bijeenkomst aankondigen. Want het zwembad is een voorziening die onze gemeente waard is.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.