Zorg in Wijk in goede handen maar ook afhankelijk van landelijke regels

15 maart 2015

Zorg in Wijk in goede handen maar ook afhankelijk van landelijke regels

Afgelopen week hebben we als partij uitvoerig gesproken over de veranderingen in de zorg. Onze conclusie is dat we trots mogen zijn op wat we in onze gemeente al gerealiseerd hebben en waar we allemaal mee bezig zijn. In Wijk is de zorg in goede handen maar er zijn ook zorgen door de landelijke regelgeving en bezuinigingen.

Foto: Elton Wollenberg

Zo is de huishoudelijke hulp hier in Wijk bij Duurstede goed geregeld. In tegenstelling tot veel andere gemeenten waar fors op het aantal uren bespaard. Onbegrijpelijk, want het is toch de bedoeling dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen? Dan is een schoon huis belangrijk, net als regelmatig contact met de hulpverlener. En op veel mantelzorgers en vrijwilligers wordt al fors beroep gedaan. Als ik dan lees hoe er in de Utrechtse Heuvelrug, De Bilt en zelfs Utrecht met die zorg wordt omgegaan, schaam ik me.

Wat verder opvalt is dat door andere kwesties een aanzienlijk aantal mensen de zorg gaat mijden. Het gevolg is dat men zieker wordt en soms zelfs opname in het ziekenhuis noodzakelijk is.

Het zal u niet zijn ontgaan dat de griepperiode dit jaar lang duurt. Een aantal mensen bezoekt de huisarts en krijgt antibiotica voorgeschreven. Medicijnen vallen onder het eigen risico. Zo blijven apothekers vaker zitten met voorgeschreven middelen, omdat de pillen moeten worden betaald. “Een aantal van die mensen wordt zwaar ziek en wordt opgenomen in het ziekenhuis. Soms bedragen de kosten van een opname meer dan € 1.000 per dag," vertelt een huisarts.

Vaak is een eigen bijdrage helemaal niet te verklaren. Is uw kind met een open ruggetje geboren en zit zij in een rolstoel? De zorg voor het kind in een revalidatiecentrum is kosteloos. Een ander kind met een stoornis in het autistisch spectrum krijgt hulp via Altrecht. De ouders van dit kind betalen een forse eigen bijdrage.

Deze week spraken wij met een aantal inwoners in onze gemeente. De partner van iemand met een ernstige aandoening heeft huishoudelijke zorg, wijkverpleging en dagbesteding. De afrekening van het Centraal Administratie Kantoor is meer dan 300 euro per maand!

Iemand anders vertelt dat de pillen en verbandmiddelen de eerste maanden van het jaar zelf moeten worden betaald!

En een vrouw zegt: "Mijn man heeft nieuwe orthopedische schoenen en steunkousen nodig. Wij kunnen het niet betalen. Ik hoop niet dat er wonden op zijn benen ontstaan. Dan is Buurtzorg er weer druk mee!"

De zorg dichterbij huis organiseren is prima. Veel mensen willen dat. Maar dan moet er een goed samenhangend beleid zijn. Daarom wil de SP dat er snel iets gedaan wordt aan de onredelijke landelijke richtlijnen voor eigen bijdragen!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.