BIGA-medewerkers de klos?

17 februari 2014

BIGA-medewerkers de klos?

Op 1 januari 2015 treedt de participatiewet in werking. Vanaf dat moment wordt de Wet Sociale Werkvoorziening afgebouwd. Gemeenten worden verantwoordelijk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar moeten dat doen met minder geld. Op dit moment krijgen mensen echter nog een indicatie voor de WSW, of hebben ze een baan bij een instelling voor de sociale werkvoorziening. Hier in de regio is dat de BIGA.

Afgelopen week stond een artikel in het AD over een Jumbo-medewerker die via het Utrechtse UW-bedrijf een WSW-baan heeft.  De jongeman functioneert zowel op zijn werk als daarbuiten (eigen flat onder minimale begeleiding) al jaren goed, maar de gemeente Utrecht weigert zijn contract te verlengen. De reden? De gemeente wil geen risico’s lopen en de middelen straks ‘breed’ inzetten. Dus: einde baan en zelfstandigheid.

Ook bij de BIGA krijgen medewerkers eerst een contract voor een half jaar, vervolgens een jaar en dan voor anderhalf jaar. Dat wordt bij goed functioneren omgezet in een vaste overeenkomst. Dit jaar lopen ruim vijftig contracten af, terwijl sommigen al vanaf 2012 werkzaam zijn. En er komen zo’n twintig plekken vrij voor de wachtlijst. Ook hier is de vraag: willen gemeenten een vast dienstverband aanbieden? Mocht dat niet zo zijn, dan valt deze groep via de WW (na enkele maanden) terug op de bijstand. Als ze een huishouden hebben waarbij iemand anders een inkomen heeft, dan zijn ze eveneens hun inkomen kwijt.

Laat ik duidelijk zijn: dit is schandalig. Het gaat om mensen die soms jaren geleden gekeurd zijn en gewoon rechten hebben. Ze werken naar behoren en worden op deze manier voor hun inzet en diensten bedankt!

Dit mogen we niet laten gebeuren. Vandaar dat de SP een meldpunt gestart is en we collega-raadsleden in de regio op de hoogte hebben gesteld. We willen dat de vijf betrokken gemeentebesturen (Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Zeist en Wijk bij Duurstede) een uitspraak doen. Verder leggen we contact met de regionale WSW-raad en BIGA.

De Tweede en Eerste Kamer spreken binnenkort over de nieuwe wetgeving, bedacht door het VVD/PvdA-kabinet (met gedogersconstructie). De nieuwe wet biedt natuurlijk kansen. Maar tevens geldt dat er een fatsoenlijke overgangsperiode en er een regeling voor de rechten van de bestaande groep mensen noodzakelijk is. We willen daarbij samen optrekken. Dus WSW-ers en andere belanghebbenden: meld je aan! Mailen kan via wijkbijduurstede@sp.nl, of bel mij: 06-25063687.

Hans Pouw, gemeenteraadslid

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.