Toekomstblik

Geachte aanwezigen, collega’s, ambtenaren; vandaag hebben we het over de begroting 2017 en het meerjarenperspectief. Een begroting waar we als gemeenteraad best trots mogen zijn. Na jaren van economische crisis en decentralisaties staat Wijk bij Duurstede er redelijk goed voor. De gemeenschap heeft haar veerkracht laten zien; we zijn een gouden gemeenten in de zorg, we horen bij de veiligste gemeente van het land, en de boel is financieel en beleidstechnisch op orde. De jaarrekeningen zijn positief, we zijn in control.

En als in mei blijkt de Haagse cijfers die we nu in september hebben gekregen kloppen, dan is er zelfs sprake van overschotten.  Dat is positief en daar mogen we best met zijn alle trots op zijn.

Onze dank gaat uit aan al die betrokken organisaties, individuele personen, de ondernemers, de ambtenaren, alle partijen in deze gemeenteraad en alle anderen; Zonder jullie hadden we niet gestaan waar we staan.

Voor ons ligt een begroting die barst van de ambitie, met bij alle onderwerpen lijsten vol actiepunten. Het mag vanzelfsprekend zijn dat wij ook daar blij mee zijn. Er wordt in Wijk hard gewerkt aan de toekomst.  We willen graag kijken hoe we in de toekomst de verschillende domeinen nog beter kunnen maken.

Beginnen bij sociaal domein.

De grote landelijke verschuiving van zorgtaken is bijna afgerond.  Met het sterke lokale middenveld en goede gemeentelijke investeringen zijn de meeste zaken goed geland.

We kunnen bij veel zaken volgende stappen zetten, blijven vernieuwen; op naar een sociaal domein 2.0. We zien dat in de ambities terug. Goed dat er geïnvesteerd wordt in mantelzorg, vrijwilligerswerk, dementie enzovoorts.

We kunnen en mogen hier niet stil zitten. De SP vraagt nu voor een paar punten wat aandacht.

1. - Zo blijft preventie op alcohol en drugs nodig. We zien daar zo spoedig mogelijk graag concrete plannen voor.

2. - Aan de Participatiewet kan wat ons betreft nog wat getrokken worden. ; de structuur staat, nu gaat het om de praktijk. Zo voor voldoende banen, voldoende hulp voor ondernemers en dus een goed loket.

3. Bij de jeugdzorg liggen nog risico’s. Daar moet nog veel veranderen. Landelijk blijven grote instellingen de baas, dat is een dure zaak. Juist door hier slim mee om te gaan, de boel te kantelen veel efficiënter en goedkoper werken,  vooral beter voor kinderen; want daar gaat het om; wat is het beste voor de kinderen? Het College moet wat ons betreft hier nog wat slagen maken.

4. Vandaag  vragen wij  ook aandacht voor de eigen bijdrage, die kan leiden tot zorgmijding omdat een te hoge eigen bijdrage zelfs bij middengroepen kan leiden tot financiële problemen.  We hopen dat in de komende maanden daarnaar gekeken kan worden. In Veenendaal  is al onderzoek gedaan naar de eigen bijdrage. Het lijkt een goed rapport; kent het college dit rapport? Kan het college ook kijken of een dergelijk onderzoek hier nodig is? Of dat zij hier bij de kadernota hier meer of kan zeggen?

Economisch domein;

Ook hier gaat redelijk goed. We zijn relatief de crisis goed doorgekomen. Onze complimenten gaan uit naar al die ondernemers die soms met flink wat kunst en vliegwerk hun hoofd overeind weten te houden.  De leegstand valt mee, net als het aantal faillissementen, de lokale werkloosheid, we hebben er de afgelopen jaren zelfs lokale banen bijgekregen; het ondernemersfonds kent veel projecten, bedrijventerrein uitbreiden,  stadspromotie, er komt een centrummanager, relatiebeheer verbeteren. Het college zet hier op in.

Dat vraagt wat ons betreft om aandacht voor het ambtelijke apparaat: Economische Zaken moet echt zo snel mogelijk versterkt worden. College; zorg dat dit weer snel op orde is. We horen graag hoe snel.

En neem ook het bedrijfsleven hierbij mee. We hebben met de zaak rond Zuidwijk gezien hoeveel mensen mee willen denken met enorme kwaliteiten. Bij Q4 ook meedoen? Inzetten bij uitbreiding industrieterrein; er leven goede ideeën bij OKW; kijk wat Wijk is, kijk waar we ook hier kunnen vernieuwen. En wellicht is het een idee om oude ondernemers mee te laten denken. Als de actie rond Zuidwijk iets geleerd heeft dan is het wel dat er genoeg oud-ondernemers zijn die iets willen doen. Wellicht is het een idee om hen bij het ecomomische verhaal te betrekken?

Tevens vragen we, wederom, om meer aandacht voor lokaal aanbesteden.  Ik kom daar in mijn tweede termijn, bij onze motie wat verder op terug.

Bij het ruimtelijk domein wil ik twee zaken noemen.

Ten eerste lokaal bouwen. Bouwen is goed voor iedereen. Bouw dus voor de juiste doelgroepen. De woonvisie hoeft geen uitgebreide toekomstblik te zijn. In dikke visies kan immers niemand wonen. Er liggen al twee goede degelijke rapporten als basis voor wat nu nodig is. Het is goed  dat we willen gaan kijken wat voor een gemeente we willen zijn. Maar laten we ons ook focussen op wat nu nodig is. Op de korte termijn moeten we al wat doen.

En wellicht  aan de hand van zaken rond de Omgevingswet zullen we nog genoeg lange termijn visies voorbij komen.

Ten tweede is voor ons het openbaar groen van belang. Noodgedwongen gingen we hier naar voor een 6-. Dat kan nu door de verbeterde financiële situatie wat ons betreft verbeterd worden. En ook voor de komende planning rond wegen, bruggen, het IBOR nemen we hier graag bij mee. We weten dat over enkele jaren bruggen en wegen aangepakt moeten worden. Als we daar nu geld vrij kunnen maken; nu doen.

Bij integrale veiligheid lezen we dat Wijk een veilige gemeente is. Toch zien we in de veiligheidsmonitor, waar het gaat om het gevoel van veiligheid dat de Wijkse samenleving zich op een aantal punten minder veilig voelt. Dit zelfde geldt ook voor het drugsgebruik in onze samenleving. De in het riool geloosde urine mag dan zeer weinig drugrestanten laten zien, binnen de samenleving is het gevoel dat de overlast door drugs alleen maar toeneemt.  Het zelfde geldt deels voor alcoholmisbruik. Wij zijn dan ook erg benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek van de GGD. De  SP vindt de beleving van veiligheid door de samenleving ook belangrijk.  We horen dan ook graag hoe het college met de cijfers uit de monitor omgaat. We hebben dat rapport niet besproken, maar wellicht kan daar vandaar wat over gemeld worden?

Tot slot nog wat opmerkingen over de Bedrijfsvoering en financiën/

Door bezuinigen, reorganisatie en natuurlijk verloop is de organisatie kwetsbaar te noemen. De samenwerking met Houten moet onze organisatie voor wat betreft bezetting en kwaliteit verbeteren. Voordat de samenwerking haar vruchten af gaat werpen, moet , volgens de fractie van de SP worden gekeken binnen welke delen van de organisatie nu al versterking nodig is. De ambities van college en raad zijn hoog. Er zijn nu al acties die naar een later plan worden geschoven. De excursie naar Vianen heeft ons geleerd dat het  ontwikkelen van een visie en het elimineren van niet haalbare dromen een organisatie vraagt die voldoende is bemand.

Want er komen nog heel wat grote opgaven op de gemeente af. Ik heb er een paar genoemd en ongetwijfeld dat mijn collega’s dat ook gaan doen.  Ik heb al aangegeven dat de uitgangspunten voor Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede goed zijn; dat geeft vertrouwen, in dit college, in deze raad en in de Wijkse samenleving. Vertrouwen dat de nieuwe uitdagingen op dezelfde manier opgepakt zullen worden, zoals dat de laatste tien jaar is gebeurd; met daadkracht, door samenwerking en met oog voor de mens. En dan weet ik zeker dat ik over enkele jaren nog steeds weer kan zeggen hoe trots we kunnen zijn op de hele Wijkse gemeenschap.