Resultaten drugsonderzoek in rioolwater

18 juni 2016

Resultaten drugsonderzoek in rioolwater

Foto: SP

Wijk bij Duurstede - KWR (Watercycle Research Institute) heeft onlangs een drugsonderzoek uitgevoerd voor de gemeente Wijk bij Duurstede. In het rioolwater zijn de metingen verricht. In totaal namen acht gemeenten in de regio Utrecht deel aan het onderzoek. “De conclusie van het onderzoek is dat het gebruik van de onderzochte opiumwetmiddelen gemiddeld gelijk of lager is dan in de andere deelnemende gemeenten. En dat is een prima resultaat,” laat wethouder Jan Burger weten.

Er is onderzoek verricht naar de aanwezigheid van vijf soorten drugs in het rioolwater. Het gaat daarbij om amfetamine (speed), mathamfetamine, MDMA (XTC), cocaïne en cannabis. Het onderzoek werd verricht onder de titel ‘Rioolwater, spiegel van de samenleving’.

Door medewerkers van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden zijn in de week van woensdag 9 maart tot en met dinsdag 15 maart elke dag monsters afgenomen en is bepaald hoeveel reststoffen van drugs zijn gevonden. Dat wordt vervolgens als vracht voor 1.000 inwoners berekend en zo komt er een objectief resultaat naar voren waarop gebaseerd kan worden hoe hoog het drugsgebruik in de betreffende gemeente is. Deze methode wordt overigens in heel Nederland, maar ook in veel andere Europese steden gehanteerd.

“Een aantal jaren geleden stond Wijk bij Duurstede nog bekend als een gemeente waar veel drugs werden gebruikt. Als we deze cijfers goed bekijken en ook die van de GGD bij de schoolkrachtmonitor jeugd het afgelopen jaar, dan kunnen we constateren dat het drugsgebruik in onze gemeente ten opzichte van vijf jaar geleden gehalveerd is,” laat de SP-wethouder weten.

De GGD doet in november van dit jaar een aantal aanbevelingen voor vervolgacties ter preventie van drugsgebruik. Ook wordt gekeken of het huidige beleid nog moet worden bijgesteld.

“Vanuit openbare orde, maar ook vanuit de volksgezondheid wordt bezien hoe we het beste een samenhangend beleid kunnen vormgeven. Uit de cijfers komt naar voren dat het gebruik van drugs in het weekend hoger is dan in de rest van de week. Dat is ook wel logisch. Maar belangrijk is dat we over het drugsgebruik en de maatregelen die we kunnen treffen in gesprek gaan met de GGD en vervolgens met de raad,” besluit wethouder Burger.