Oppositie heeft boter op het hoofd!

3 april 2016

Oppositie heeft boter op het hoofd!

De politiek is vaak een spel van oppositie tegen coalitie. Maar soms komen er stukken langs waar je toch wat van moet zeggen. Neem de ingezonden brief van de gezamenlijke oppositiepartijen, zoals deze vorige week in verschillende media gepubliceerd is. Dit ging over Wijksport en de problemen op sportpark Mariënhoeve. Dat is volgens de partijen de schuld van de huidige wethouder. Zijn naam wordt niet genoemd, maar dat is Jan Burger. Zo, dat heb ik dan maar gezegd.

Foto: Elton Wollenberg

Mensen met enige lokaal historisch besef, halen de onwaarheden hier makkelijk uit. Ten eerste is een college verantwoordelijk voor dingen die niet goed lopen. Dat Wijksport niet goed functioneerde heeft echter een geschiedenis.

Ten eerste is begin 2006, net voor verkiezingen, door een college van VVD, CDA en BBNu het project Mariënhoeve door de strot van de gemeenteraad geduwd. Drie miljoen euro lag klaar voor verenigingen, die zonder duidelijke afspraken dit uit mochten geven. Er golden destijds geen afspraken en alles was gebaseerd op ambitieuze plannen: meer leden, hogere kantineopbrengsten en sponsorinkomsten. Kortom, een luchtkasteel. De ledenaanwas kwam niet op gang, de crisis bracht een dip in andere inkomsten. Alle verenigingen keken naar hun eigen belangen en Wijksport werd een mooie speelbal om tegen aan te schoppen.

Wijksport was echter wel een stichting die zichzelf, met medewerking van de verenigingen, moest bedruipen. Dat werkte dus niet. Er kwam een nieuw plan, waarin opnieuw een beroep werd gedaan op de verenigingen, nu met het Wijkse college in de rol van Raad van Toezicht. Ook deze structuur bleek niet te werken. Sterker nog: Wijksport werd vorig jaar, bij de jaarrekening van 2014, gonconfronteerd met een flink tekort en het bestuur stapte op. Dus ja, ik snap het als raadsleden vragen of dit wel goed gaat komen.

Maar je kunt het ook positief bekijken. De veranderende houding van CDW en Dorsteti is zichtbaar en ook de komst van nieuwe zaalsporters is goed. Deze zijn gewend om samen problemen op te lossen. Die lopen, net als korfbalvereniging Viking altijd gedaan heeft, niet weg. Nee die lopen dan juist harder. Daarom zeggen wij als SP: Dat geeft vertrouwen!

Foto: Elton Wollenberg

Ja, de bestuurlijke opzet van Wijksport is een rommeltje geweest. Er zijn aan de voorkant geen goede afspraken gemaakt. Hier waren wethouders, ook van de huidige oppositiepartijen, voor verantwoordelijk. En ja, ook de gemeenteraad had in kunnen grijpen. Geen enkele partij heeft hier werk van gemaakt. Tot afgelopen week de VVD, D66 en BBNu het college opriepen om beleidskaders op te zetten en terug te gaan naar het verleden. Nu is de SP een een partij die gelooft in de participatiemaatschappij. Want tenslotte moeten we het samen doen! Bovendien lopen de gemeente en de verenigingen grote risico’s als ze het BTW-voordeel kwijtraken. Maar laat de oppositie vooral niet roepen dat het aan de SP-wethouder Jan Burger ligt, die juist samen met het college het probleem heeft opgepakt. Wat dan heb je niets meer dan een dik pak boter op je hoofd!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.