SP actief voor lokale partijen

6 maart 2022

SP actief voor lokale partijen

WIJK BIJ DUURSTEDE – Lokale partijen krijgen geen subsidie die landelijke partijen wel krijgen. Bij de gesprekken over de Wet wijzigingen financiering politieke partijen sprongen de SP en PvdA op de bres, tegen deze oneerlijke behandeling. Renske Leijten, bekend als actievoerder bij de Toeslagenaffaire, trok de kar. ‘Zij diende met de PvdA een wijziging in waarmee ook lokale partijen recht krijgen geld‘, vertelt Jeroen Brouwer, die de situatie lokaal volgde.

Lokale partijen kunnen momenteel geen aanspraak maken op  een deel van de 25 miljoen euro die via de Wet verdeeld wordt. Volgens de regels moeten partijen ten minste één zetel in de Eerste of Tweede Kamer hebben én ten minste 1.000 leden. ‘Zeker gezien de landelijke kracht van lokale partijen zijn die regels achterhaald. Vandaar dat veel deskundigen en betrokken organisaties zoals het Genootschap van Burgemeesters, de VNG en de Vereniging van Raadslieden dat anders willen’, legt Brouwer uit.

Deskundigen wijzer erop dat lokale partijen met dergelijke subsidies meer kunnen investeren in opleidingen, professionalisering van de partij, campagnes en het betrekken van inwoners. Daarbij vinden zij het goed voor de openheid over de financiering van partijen. Een sterke lokale democratie is gebaat bij sterke lokale partijen. En dus dienden Renske Leijten en PvdA-er Khadija Arib er een voorstel voor in bij de Tweede Kamer. ‘Daarmee willen zij de pot bij alle verkiezingen verdelen over alle partijen, die meedoen. Mooi dat zij zo op de bres springen voor lokale partijen’, vindt de Wijkenaar.

Bij de eerste behandeling van de nieuwe wet stond vooral Leijten klaar voor vragen aan elke partij. De kabinetspartijen staan niet te wachten op veranderingen. De VVD wees tot nu toe op de administratieverplichtingen voor lokale partijen. Het CDA en D66 willen de buit van 25 miljoen simpelweg niet verdelen. Alleen de ChristenUnie is positief. ‘In de tweede debatronde, die komende week wordt gehouden, zullen de politici met de billen bloot moeten. Hopelijk komt er een meerderheid en wordt dat budget eerlijk verdeeld. Dat is goed voor de lokale democratie. En dat met een beetje hulp van de SP’, concludeert Brouwer.