SP vraagt naar gemeentelijke monumenten

11 september 2018

SP vraagt naar gemeentelijke monumenten

WIJK BIJ DUURSTEDE -   In de zomervakantie moest in allerijl de haan van de RK Kerk worden gehaald. De windwijzer had anders zo maar naar beneden kunnen vallen, wegens achterstallig onderhoud. Het bestuur van de kerk is nu op zoek naar geld om de haan weer terug te plaatsen. De SP stelt het Wijkse college hier enkele vragen over. "We zijn er eens ingedoken. En het blijkt dat dergelijke kerktorens en gemeentelijke monumenten in het algemeen wel wat van een gemeente zelf vragen. Blijkbaar is het met toezicht en financiën iets niet goed" stelt fractievoorzitter van de Wijkse SP Jan Oechies.

Sinds de tijden van Napoleon, 1798, zijn veel kerktorens eigendom van een gemeente. Dit omdat volgens de Fransen er zo bij gevaar altijd de noodklokken gebruikt konden worden. Dat betekent tevens dat de gemeente als eigenaar verantwoordelijk is voor onderhoud. ´Aangezien de kerk en de toren tot de lijst van gemeentelijke monumenten behoren, lijkt het college verantwoordelijk voor toezicht. Had de gemeente de staat dan beter moeten controleren?´, vraagt Oechies zich af.

Volgens deskundigen was de haan en de bevestiging op de toren volledig doorgeroest. De herfst is in aantocht en windstoten hadden dit gevaarte naar beneden kunnen doen zeilen.

Levensgevaarlijk voor passanten en bijvoorbeeld de patiënten van praktijk Weustink tegenover de kerk. ´Wij lazen dat het kerkbestuur bezig is om te kijken hoe de haan teruggeplaatst kan worden. Dat kost dan ook weer geld. In hoeverre is dat dan de zorg van de gemeente? En in hoeverre is de gemeente dan verantwoordelijk voor andere gemeentelijke monumenten? Daar hebben we ook vragen over gesteld. Het lijkt ons dat als we monumenten aanwijzen er ook een verantwoordelijkheid mee komt. Of komt de last alleen bij de burger te liggen?´, eindigt Oechies.