SP steunt petitieactie Henschotermeer gratis

19 februari 2018

SP steunt petitieactie Henschotermeer gratis

WIJK BIJ DUURSTEDE  – Door acties van de SP besloot de Wijkse gemeenteraad jaren geleden dat de Gravenbol weer in Wijkse handen moest komen. Dat is per 1 januari van 2018 dan ook het geval. Het Henschotermeer viel na het uiteenvallen van het Recreatieschap Midden-Nederland terug aan Landgoed Den Treek. Zij wees de eigenaren van het nabijgelegen vakantiepark aan als exploitant. ´En die exploitant wil er nu hekken omheen en naast het parkeergeld ook entree gaan heffen. Daar is een petitie tegen gestart en daar doen wij ook aan mee ´, legt de Wijkse SP-fractievoorzitter Jan Oechies uit.

Daar waar de Gravenbol in2012 dankzij een SP-actie Red de Gravenbol en een SP-motie in de gemeenteraad in lokale handen bleef, viel het Henschotermeer terug in de handen van landgoed Den Treek. Vervolgens is in recreatiepark Vakantiepark de Heigraaf een nieuwe exploitant gevonden.  ´Enkele weken geleden noemde een CDA-Gedeputeerde dat onvermijdelijk. Maar er gaat bij de provincie zo veel geld om. Dan hadden ze hier toch wel wat extra in kunnen stoppen´, vraagt Oechies zich af.

Inmiddels is een grote politieke actie opgezet, waarbij een petitie kan worden ondertekend, via www.petities.nl. De SP-afdelingen uit de omgeving doen hier aan mee. ´Wij ondersteunen deze actie vanuit Wijk, omdat er hier vandaan ook inwones graag gaan zwemmen. He ondiepe water is erg  veilig voor kinderen en dus een goede plek voor veel ouders. Juist een dergelijke voorziening moet gratis zijn. Betaald parkeren hier is al erg genoeg. Entree heffen te gek voor woorden,´ meent Oechies.

In 2012 haalde de lokale SP meer dan duizend handtekeningen op voor de Gravenbol, die leidde tot een unanieme aangenomen motie in de raad. Hiermee werd de eerste stap gezet om de Wijkse plas in Wijkse handen terug te krijgen. Wethouder Wil Kosterman (GroenLinks) voegde vanuit het dagelijks bestuur van het Recreatieschap de daad bij het woord en maakte de terugkeer van de Gravenbol naar Wijk definitief. ´Gelukkig, want er komen jaarlijks meer dan 100.000 mensen. Laten we hopen dat druk hier hetzelfde resultaat oplevert. Wat voor zin heeft het uiteenvallen van het Recreatieschap anders gehad?  Gemeenten moeten durven hierover te gaan´, eindigt hij.

Aankomende zaterdag kunnen de mensen de petitie ondertekenen bij de tent van de SP. Deze staat bij de oude Vikinghal, tegenover het winkelcentrum. Onder het motto Vrije plens in de Hens is op de website www.petities.nl de petitie te ondertekenen. ‘Op de eerste dag hebben al meer dan 2000 mensen dit gedaan. Dus zoek de site op en teken’, roept Oechies de mensen op.

Voor meer informatie  over de SP actie uit 2012. zie; https://wijkbijduurstede.sp.nl/nieuws/2012/06/sp-actie-behoud-gravenbol-succesvol-afgesloten