Jongeren kunnen woonwensen neerleggen

7 oktober 2017

Jongeren kunnen woonwensen neerleggen

WIJK BIJ DUURSTEDE – De roep om meer woningen voor jongeren is ook in de Wijkse gemeenteraad hoorbaar. Na jaren van bouwproblemen lijkt nu de tijd rijp om deze handschoen echt op te pakken. SP-wethouder Jeroen Brouwer doet dit samen met woningbouwstichting Cothen en de Wijkse corporatie Volksbelang. “De eerste stap is om de woonwensen van jongeren in kaart te brengen. Daar hebben we dus een bijeenkomst voor opgezet”, aldus Brouwer. De bijeenkomst is aankomende donderdag, 12 oktober, in het Revius gebouw.

Jongeren van 18 tot circa 25 jaar wonen nu nog vaak thuis. Binnen de gemeentegrenzen is er maar een beperkt aantal woningen voor hen beschikbaar. Daar wil wethouder Jeroen Brouwer iets aan doen. “De afgelopen jaren hebben we weliswaar veel gebouwd, waarvan ook nog eens dertig procent in de sociale hoek. Dat waren wel vaak betaalbare koopwoningen. Door de crisis en vooral de nieuwe regels van het kabinet Rutte II lagen de WS Cothen en Volksbelang bijna volledig aan de ketting. Zij konden dankzij de regels bar weinig bijbouwen. Volksbelang kon zelfs alleen maar huizen verkopen. En wij als gemeente zetten nu eenmaal zelf geen huizen neer”, begint Brouwer.

Nu ziet dat speelveld er anders uit, bekijkt de SP-wethouder. Brouwer; “Volksbelang gaat bijvoorbeeld samengevoegd worden met Viveste. Het zou kunnen dat dit meer investeringsruimte oplevert, dat wellicht aangeboord kan worden voor sociale woningbouw voor jongeren. Ook hebben lokale ondernemers gemeld dat zij inmiddels best wel willen investeren in woningbouw voor jongeren. En natuurlijk de gemeenteraad vorig jaar een krediet vastgesteld voor woningen voor statushouders en jongeren. Daar kunnen we ook een deel van inzetten. Maar dan moeten we wel weten waarin.”

Juist om de vraag te beoordelen onderzoekt de gemeente, in samenwerking met woningcorporatie Volksbelang en woonstichting Cothen, wat de jongeren nodig denken te hebben. “Wat vinden zij een betaalbare of redelijke huur? Hoe groot moet de woning zijn, en hoeveel kamers zijn er nodig? Willen ze perse een eigen keuken of badkamer, of zijn ze best bereid die te delen? En wat voor woningen zijn interessant voor al op zichzelf wonende jongeren die klaar zijn voor de volgende stap? We willen dat allemaal aan bod laten komen, tijdens de bijeenkomst”, meldt de SP-er.

Doordat jongeren zich hier zelf over uitspreken, kan de gemeente rekening houden met hun wensen bij nieuwbouw of verbouwing. De organisatoren roepen de jongeren dan ook via vele media op om te komen. ‘Zoek je woonruimte in de gemeente Wijk bij Duurstede en ben je tiener of twintiger? Meld je dan aan voor de informatiebijeenkomst van 12 oktober in het Revius Lyceum. Jouw mening telt’, benadrukt Brouwer. Aanmelden voor de bijeenkomst kan via: http://bit.ly/2xGkiFk .