Gemeente loopt voorop met fondsen voor jeugd

14 juli 2017

Gemeente loopt voorop met fondsen voor jeugd

Foto: Elton Wollenberg

Wijk bij Duurstede – Staatssecretaris Klijnsma maakte extra geld vrij om kinderen uit gezinnen met een laag inkomen te kunnen laten meedoen aan diverse activiteiten. Het Wijkse college heeft deze mogelijkheid met beide handen aangegrepen om de regelingen voor deelname aan sport en cultuur en andere zaken nog beter te regelen. “We hebben nu een unieke situatie dat we een lokaal kinderfonds hebben én één jeugdfonds voor zowel cultuur als sport. Kinderen kunnen zo altijd meedoen”, bekijkt SP-wethouder Jeroen Brouwer.

Kinderen van nul tot achttien moeten zich ten volle kunnen ontplooien, ook in gezinnen met een laag inkomen. Afhaken wegens gebrek aan geld, moet niet nodig zijn. Dat is voor Wil Kosterman (GroenLinks, Jeugd en Cultuur) en Jeroen Brouwer (SP, Sport en Minimabeleid) het doel van het Wijks Kinderfonds en Jeugdcultuurfonds. ‘Samen met de al bestaande regelingen zorgen deze fondsen ervoor dat die kinderen wel kunnen meedoen aan sport- of culturele activiteiten. Of dat er noodzakelijke goederen kunnen worden gekocht. De uitbetaling is in natura. Zo profiteren de kinderen om wie het gaat er echt van”, legt Brouwer uit.

Met de nieuwe regelingen stuurt dit college aan op nog meer maatwerk. Het Kinderfonds en het Jeugdcultuurfonds starten op 1 augustus, voor de inschrijving van de nieuwe seizoenen. Het Jeugdsportfonds bestond al enkele jaren. Landelijk zijn de twee fondsen al begin dit jaar samen gevoegd. In Wijk is een van de eerste lokale stichtingen nu opgericht. “Vanuit de gemeente lopen in samenwerking met Stichting Binding en de Regionale Sociale Dienst al verschillende regelingen voor gezinnen met een laag inkomen, zoals een eenmalige bijdrage voor zwemlessen. De twee fondsen die erbij zijn gekomen, zorgen dat kinderen ook op andere gebieden kansen krijgen”, meldt Brouwer.

Wijk loopt zo ook in dit geval op de landelijke troepen vooruit. Ook collega Kosterman geeft dit aan en voegt eraan toe: “Vaak is er simpelweg thuis geen geld voor culturele activiteiten. Zo kunnen ook deze kinderen op muziekles of lid worden van een sportvereniging. Maar het gaat ook om zaken die voor velen heel gewoon zijn: het schoolreisje, een fiets om op naar school te gaan of een winterjas. Het is erg fijn, dat we dit soort schrijnende situaties met de fondsen kunnen oplossen.”

Afgelopen week tekende de beide wethouders de samenwerkingsovereenkomst met Jeugdsport- en cultuurfondsvoorzitter Marion Soons en namens Stichting Binding met directeur Egbert Oppenhuizen. De huidige regeling, waarbij gezinnen 125 euro per kind, per jaar krijgen voor culturele activiteiten, wordt per 31 december 2017 stopgezet. Het budget hiervan wordt ingezet voor het Jeugdcultuurfonds. Brouwer is blij met de nieuwe regeling. Het maakt het minimabeleid nog beter. “Voor zulke zaken doen we het toch. Via Binding kunnen mensen kijken hoe en wanneer ze in aanmerking komen voor een van de fondsen. Nu maar hopen dat deze kinderen ook echt gaan sporten, of aan cultuur gaan doen. Het kan immers wel”, eindigt hij.

Voor vragen kunnen mensen contact opnemen met Stichting Binding, via telefoonnummer 0343-473075 of email info@stichting-binding.nl.