Jeroen Brouwer definitief geïnstalleerd als wethouder

9 maart 2017

Jeroen Brouwer definitief geïnstalleerd als wethouder

Foto: Elton Wollenberg

Wijk bij Duurstede -  Jeroen Brouwer is tijdens de laatste raadsvergadering opnieuw beëdigd als wethouder. De oud-fractievoorzitter volgt Jan Burger op,  die vanwege zijn ziekte ontslag heeft moeten nemen. “ In december was het een tijdelijke opvolging. Maar nu Jan niet terug komt, blijf ik in ieder geval wethouder tot de verkiezingen van maart 2018”, meldt Brouwer.

Met zijn aantreden als wethouder heeft Brouwer met de andere collegeleden ook enige kleine veranderingen aangebracht in de portefeuilles. Zo zijn met name enkele zaken in het sociaal domein doorgeschoven naar Wil Kosterman (GroenLinks).  “Dat heeft vooral te maken met de grote van Jan’s oude portefeuille en het feit dat hij veel zaken kon doen, omdat hij nu eenmaal al tien jaar bezig was. Aangezien Wil wel al bij sommige dossiers actief was, ook in haar vorige baan, is deze verschuiving bestuurlijk gezien logisch. De taken zijn nu beter verdeeld”, vertelt hij.

De afgelopen maanden heeft Brouwer hard gewerkt om zich de dossiers eigen te maken. Het viel hem hierbij nog maar eens op, hoe jammerlijk het wegvallen van Burger is. “Overal waar ik kom spreken mensen met enorm veel respect over hem. dat is echt geweldig om te horen. Hij heeft als wethouder de afgelopen elf jaar tot ver in de regio nu eenmaal zo veel goede dingen gedaan. Wat dat betreft is en blijft Jan onvervangbaar.

Als wethouder wil Brouwer zich in de resterende tijd van de raadsperiode blijven inzetten op de gebieden Volkshuisvesting, Grondbeleid, Sociale zaken, Economische Zaken, Verkeer en Sport.  Nog steeds een hele ruime portefeuille, waar hij zijn handen meer dan vol aan heeft.  “Op het terrein van sociale woningbouw, de participatiewet en de lokale economie is nog genoeg te doen.  Hoe houden we de bouwstroom, die al jaren hoog is, hoog? Hoe zorgen we voor meer werkgelegenheid? Hoe laten we zien hoe goed Wijkse ondernemers zijn en geven de we lokale economie een boost? Allemaal leuke dingen, waar ik echt mij ei in kwijt kan,” bekijkt de Wijkenaar.

Voor hem staat hierbij een ding voorop; de principes van Jan Burger blijven zijn motto. “Bij de SP gaan we voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Dat leren we altijd bij SP-cursussen. Maar Jan heeft in de praktijk ons laten zien hoe we de gemeente sociaal houden, hoe we de zorg bijvoorbeeld op pijl houden. En hij heeft nog eens extra getoond hoe belangrijk het is om de betrokken mensen erbij te betrekken.  Dat zit nu in ons DNA. Ook al kan ik Jan nooit vervangen. Ik hoop dat ik dit kan blijven volhouden, als SP-wethouder”, eindigt hij.