Jan Burger neemt afscheid als wethouder

23 februari 2017

Jan Burger neemt afscheid als wethouder

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede – SP-wethouder Jan Burger heeft de gemeenteraad per brief gevraagd om hem ontslag te verlenen, per 7 maart. Hij was vanaf 2006 onafgebroken wethouder namens de SP. “In drie periodes heeft Jan bijna alle portefeuilles gehad.  Hij heeft keihard gewerkt om de veranderingen in de zorg en welzijn goed te laten landen”, meldt fractievoorzitter Jan Oechies. “Als SP verliezen, met een traan in ons oog, echt niet alleen een geweldig politicus, maar ook een kei van een vent,” vult vervangend wethouder Jeroen Brouwer aan.

In drie verschillende colleges was Jan Burger een vaste SP-waarde. Met hart en ziel zette hij zich in voor het goede, sociale beleid waar de gemeente bekend om staat. De veranderingen in het sociale domein, met de bijbehorende Rijksbezuinigingen, wist hij onder controle te krijgen. “Hij bewees dat een kleine gemeente wel degelijk in staat is om goed, sociaal beleid neer te zetten. En dat deed hij vooral met de mensen die het aangingen; werkgevers, werknemers en patiënten. Samen hebben ze Wijk tot de gouden gemeente gemaakt”, beschrijft Oechies.

Brouwer ziet nog meer voorbeelden. “Als je ziet hoe hij mensen betrok bij vele nieuwe woningbouwprojecten, zoals naast de Steenstraat, of bij de hofjeswoningen, en de vele CPO-projecten die hij opzette  in de Oranjehof in Langbroek en de Kamp in Cothen. Een hele generatie jongeren kon zo in de dorpen een woning kopen. Bouwen voor en door de inwoners. Net als in de zorg, aandacht voor de menselijke maat.”

Half november 2016 moest Burger door ziekte zijn functie tijdelijk neerleggen en werd hij vervangen door Brouwer.  “Ik heb een ziekte waarbij genezing lastig is”, schrijft hij zelf in zijn ontslagbrief aan de raad. Maar als SP vinden wij dat die genoeg heeft gedaan en we gunnen hem de komende jaren alle rust toe. We kunnen gelukkig nog altijd bij hem aankloppen.”

Zo komt er een einde aan een dertig jaar durende politieke loopbaan. Burger was van 1986 tot 2002 raadslid in Culemborg, waar hij van 2002 tot 2004 als wethouder diende. Daarnaast fungeerde Burger  van 1999 tot 2003 als lid van Provinciale Staten in Gelderland. Hier werd hij in 2003 al eens uitgeroepen tot beste Statenlid. Oechies: “Jan was natuurlijk naast  politicus direct gericht op actie, ook een meedenkende figuur die meer op oplossingen, dan op heibel gericht is. Vriend en vijand roemen hem om zijn heldere betogen en zijn vermogen ingewikkelde kwesties tot de kern terug te brengen.”

Voor Brouwer is het de taak hem te vervangen. “Jan nadoen heeft geen zin. Hij was en is uniek. Overal waar ik kom merk ik het respect dat hij opgebouwd heeft. Persoonlijk kan ik zeggen dat ik hem enorm zal missen, als wethouder en ook als meester. We zullen hem als SP enorm missen. Gelukkig kunnen we altijd met vragen nog bij hem terecht.  Het is net als tijdens het EK vorig jaar. Toen raakte Ronaldo in de finale geblesseerd en moest Portugal zonder sterspeler verder. Zo voelt het voor ons ook. Maar als we allemaal wat harder werken, weten we ook dat we als team kampioen kunnen worden. Voor Jan zijn we bereid die extra stappen te zetten”, eindigen de twee SP'ers.

Reacties

Goh, wat jammer dat Jan vertrekt. Jan is zo'n aardige, betrokken en capabele man. Ik wens hem en jullie het beste!

Een fantastische man hij legt zijn functie neer,maar we zullen hem zeker nog zien op SP manifestaties, samen uit,samen thuis kameraad.

Hij was rete goed als wethouder!

Jammer dat je om gezondheidsredenen moet stoppen ok wens je veel beterschap en nog een gelukkig leven toe bedank voor jou hulp mijnerzijds

Zwaar minder fijn dat Jan vanwege zijn gezondheid moet stoppen in de actieve politiek. In Culemborg zeiden we het ook al: een kei van een wethouder en een kei van een vent.