Woningen bij voormalig garagebedrijf opgeleverd

10 november 2016

Woningen bij voormalig garagebedrijf opgeleverd

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede - Gisteren (woensdag 9 november) werd het nieuwe wooncomplex van Van Bekkum op de plek van het voormalige garagebedrijf Van Kerkhof geopend. De nieuwe bewoners waren aanwezig en daarnaast gedeputeerde Pim van den Berg van de provincie Utrecht en wethouder Jan Burger. “Het is een geweldig complex geworden. En het is ook allemaal snel gegaan. Het nieuwe garagebedrijf heeft een mooie plek gekregen en de woningen waren zeer snel verkocht,” vertelde de SP-er.

Jan Burger wees nog eens op de goede samenwerking tussen de provincie en de gemeente om woningen in te breiden en oudere wijken te vernieuwen.

Foto: Jan Burger

“Dat is bijvoorbeeld gebeurd met De Engk, waar de afgelopen jaren veel woningen zijn toegevoegd en vernieuwd. En we gaan ook aan de slag met hofwoningen op de plek waar vroeger het Revius stond. Daar komen oude en jonge bewoners te wonen in mooie appartementen. Op de andere hoek van de Steenstraat gaat de komende jaren ook woningbouw komen. En we gaan aan de slag met de buurtwinkelcentra De Horden en De Heul en de plek tegenover het gemeentehuis. Ook daar komen extra woningen.”

Ook wees de SP-wethouder nog eens op de veranderingen de komende jaren: “We vergrijzen enorm als gemeente. Het aantal 65-plussers verdubbeld en het aantal 80-plussers verdrievoudigd. We worden allemaal oudere ne dat betekent dat we dus vooral voor deze groep moeten bouwen bij de centra. Daarmee komen bovendien gezinswoningen weer vrij die door jonge gezinnen kunnen worden gekocht of gehuurd.”

Inmiddels zijn er een flink aantal woningen bij gekomen.

“Het gaat om enkele honderden woningen. En de komende jaren komen gaan we daarmee verder. Samen met de provincie investeren we daarin. Maar wat ook belangrijk is, is dat we straks ook zicht hebben op een nieuwbouwwijk, bijvoorbeeld De Geer III. We mogen de komende vier/vijf jaren zo’n 250 woningen buiten de rode contouren realiseren. Maar na die vijf jaar gaan de ontwikkelingen als de vergrijzing gewoon door. Dat betekent dat we dus ruimte moeten krijgen om voldoende woningen te laten bouwen en daarmee onze gemeente ook vooruit helpen. Het aantal inwoners groeit niet snel, maar de gezinsverdunning vraagt om extra woningen,” besluit Burger.