Dag van de mantelzorg goed bezocht

5 november 2016

Dag van de mantelzorg goed bezocht

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede - Op zaterdag 5 november organiseerde Stichting Binding samen met de gemeente Wijk bij Duurstede de viering van de Dag van de Mantelzorg. Mantelzorgers werden vanaf 14.00 uur in het zonnetje gezet. “Er waren veel mensen en het was geweldig om te zien hoe enthousiast de mensen waren,” vertelt SP-wethouder Jan Burger. Hij hield samen met Henk Drog een toespraak. Vervolgens kwam Ineke Ludikhuize aan het woord. Zij vertelde over de ‘warme jas’ die mantelzorgers geven aan mensen die zorg nodig hebben’.

De activiteiten die op deze dag worden georganiseerd, zijn niet de enige waardering voor mensen die een rol spelen bij de zorg voor een ander. Mantelzorgers vanaf 18 jaar kunnen in aanmerking komen voor de mantelzorgwaardering. Wie bekend is als mantelzorger bij Stichting Binding en de gemeente, heeft hierover een brief ontvangen.

Foto: Jan Burger

“Wat mooi is, dat we verbinding hebben gezocht met de klantenspaarpas in onze gemeente. Daarmee kunnen mensen uit eten, naar het theater, of gewoon bij winkels spullen kopen,” vertelde de SP-wethouder.

Henk Drog legde nog eens uit hoe de klantenspaarpas werkt en wat mensen er allemaal voor kunnen krijgen.

“In onze gemeente is de mantelzorgwaardering een spaartegoed op een klantenspaarpas van winkeliersvereniging Hart van Wijk,” legde hij uit. “Hiermee kunnen mantelzorgers bij de aangesloten winkeliers in onze gemeente allerlei producten kopen.”

“Wat ook belangrijk is, is dat er steeds meer mantelzorgers komen. De vergrijzing zet de komende jaren fors door. Maar ook na een operatie ben je weer snel thuis. En zieke kinderen worden ook thuis verzorgd als dat mogelijk is. We willen zolang mogelijk thuis wonen. Dat betekent dat partners soms moeten helpen, maar ook ouders of de kinderen of buren en andere bekenden van de familie. We gaan ook aan de slag om mantelzorgers meer te ondersteunen. Daarmee hopen we dat iedereen het zolang mogelijk thuis kan uithouden.”

De spaarpaspunten zijn onbeperkt geldig.

Vanaf drie uur konden de mantelzorgers zich laten verwennen met een massage, een gesprek aangaan met een therapeut, of met elkaar in gesprek gaan. En als afsluiting was er een lekker maaltijd.