Vrijwilligers van AED HartstikkeNodig worden weer ingezet

23 oktober 2016

Vrijwilligers van AED HartstikkeNodig worden weer ingezet

Wijk bij Duurstede - Afgelopen woensdag hadden de bestuursleden Wil van Dam en Jan Oechies van AED HartstikkeNodig een gesprek met burgemeester Tjapko Poppens en John van Engelen van de RAVU. “Wij willen dat onze vrijwilligers weer worden ingezet bij een hartstilstand. We hebben niet voor niets die mensen de afgelopen jaren getraind en krijgen ook van de gemeente subsidie daarvoor. Er wordt op de televisie reclame gemaakt om mensen aan te laten melden bij vrijwilligersorganisaties.  We willen levens redden”, vertelt SP-raadslid en bestuurslid van AED HartstikkeNodig Jan Oechies.

Aanleiding voor dit gesprek waren een aantal vragen die bij de brandweer en de stichting AED HartstikkeNodig leefden. Tijdens het gesprek vertelde John van Engelen dat de overlevingskans in ons deel van het werkgebied van de RAVU geen 23% is, zoals de Hartstichting deze week voor het gehele land bekend maakte , maar 40%. Dit hoge percentage wordt volgens Van Engelen veroorzaakt door de inzet van de goed getrainde vrijwilligers die binnen zes minuten na een hartstilstand kunnen gaan reanimeren.

“AED HartstikkeNodig in Wijk bij Duurstede was de eerste organisatie in het werkgebied van de RAVU die werd aangesloten op de 112 alarmcentrale en is nog steeds een voorbeeld voor de provincie Utrecht. Inmiddels hebben meerdere gemeenten in onze provincie een vergelijkbare organisatie”, aldus Wil van Dam.

Vanuit AED HartstikkeNodig is de geringe inzet van vrijwilligers de laatste tijd ingebracht. John van Engelen heeft  dit uitgezocht en het protocol voor de alarmcentrale aangepast. Het beleid is nu dat op het zelfde moment dat een ambulance op weg gaat naar de patiënt ook vrijwilligers worden gealarmeerd. Voor Wijk bij Duurstede moest de centralist een extra handeling doen om vrijwilligers te vragen, omdat ook de brandweer werd gewaarschuwd.

“Daarbij gebeurde het vaak dat alleen de brandweer werd gealarmeerd. Dat is dus niet goed, want onze mensen kunnen snel ter plaatse zijn”, laat Jan Oechies weten.

Volgens het SP-raadslid wordt de brandweer vaak gevraagd om naar het slachtoffer te gaan. En wordt er geen rekening gehouden met onze vrijwilligers. Voor de brandweer is dit erg vervelend omdat zij hun normale werk moeten stoppen om naar het slachtoffer te gaan.

“We gaan er van uit dat onze vrijwilligers nu weer snel en goed worden ingezet,” besluit Wil van Dam.