SP verspreidt actiekrant voor betaalbare huurwoningen

16 oktober 2016

SP verspreidt actiekrant voor betaalbare huurwoningen

Foto: Elton Wollenberg

Cothen/Langbroek/Wijk bij Duurstede - De SP-afdeling Wijk bij Duurstede gaat de komende weken overal de actiekrant voor betaalbare huurwoningen verspreiden. “De huren zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Sommige mensen betalen 120 euro meer huur per maand. Bovendien is er een verhuurdersheffing van 1,7 miljard euro. Woningcorporaties houden steeds minder geld over. Daardoor kunnen er steeds minder sociale woningen worden gebouwd. De SP voert een landelijke campagne. En wij doen daaraan mee,” vertelt SP-afdelingsvoorzitter Frans van der Tol.

Volgens Jeroen Brouwer zijn de wachttijden de afgelopen jaren opgelopen. Mensen moeten soms acht tot tien jaar wachten op een geschikte woning. Dat kan gewoon niet,” aldus fractievoorzitter Jeroen Brouwer.

Er ligt inmiddels een nieuwe woonvisie voor Wijk bij Duurstede. En SP-wethouder Jan Burger is druk bezig om ook andere corporaties uit andere plaatsen in te zetten om te zorgen dat er meer betaalbare huurwoningen worden gebouwd.

“De vergrijzing zet flink door. Mensen wonen steeds langer zelfstandig. Ze hebben dus recht op een goede en aangepaste woning. Ook komen er steeds meer kleinere gezinnen en zijn er veel kleine huishoudens. Daar moeten we dus voor gaan bouwen. Daarmee komen ook gezinswoningen weer vrij. Datzelfde geldt voor jongeren. Ook zij hebben het steeds moeilijker om aan een geschikte en betaalbare woning te komen. Maar het zou mooi zijn als onze corporaties zelf genoeg geld hebben om in nieuwe woningen te investeren,” aldus de wethouder.

De SP wil samen met de bevolking aan de slag om de problemen op het gebied van wonen aan te pakken.

“Als u de krant in de bus krijgt, lees hem dan goed en laat ons weten wat u er van vindt. Binnenkort gaan  we ook een informatieavond houden. Laat daarbij uw stem horen. Kijk op onze site: wijkbijduurstede.sp.nl wanneer die avond plaatsvindt. Samen kunnen we werken aan betere huisvesting voor al onze inwoners en zorgen dat mensen gewoon in een goede en betaalbare woning terecht kunnen,” laat afdelingsvoorzitter Van der Tol nog weten.