Nieuw zwembad nog ver weg

1 oktober 2016

Nieuw zwembad nog ver weg

Foto: Sabine de Groot

Wijk bij Duurstede – De gemeenteraad boog zich afgelopen week wederom over het zwembad. Onderwerp van gesprek was het tweede rapport van onderzoeksbureau Synarchis naar de mogelijkheden.  Geen enkel mogelijk zwembad valt hierbij binnen de door de raad unaniem vastgestelde financiële kaders. “Eén van de mogelijkheden die Synarchis heeft uitgewerkt is een bad met een lengte van vijftien bij acht meter.  De vraag is of we dat moeten willen. Daar mogen marktpartijen nu nog verder naar kijken”, vat SP'er Jan Oechies kort samen.

De soap rond een nieuw zwembad valt voor de raad niet mee. Het eerste rapport van Synarchis leverde al twee conclusies op. Ten eerste was het verhaal van commercieel aanbieder ZIG niet goed onderbouwd en niet valide. Ten tweede was de aanbieding van WijkZwemt wel realistisch. Maar hier bleek het kostenplaatje, minimaal 120 duizend euro, hoger dan het gemeentelijke budget van 50 duizend. “En we moeten als gemeente nu eenmaal op de centen blijven letten. Met het laatste rapport duidelijk dat er een doelgroepenbad 68 duizend euro per jaar kost. Maar dit is een klein zwembad van vijftien bij acht meter”, begint Oechies.

De onderzoekers concludeerden dat daar wel een beperkt aantal activiteiten voor gehandicapten, zwemlessen en ouderenzwemmen plaats kunnen vinden. “Uit de enquête die we als coalitie van PCG, GroenLinks, PVDA en SP in 2015 hielden, blijkt dat mensen dat willen. Het probleem is wel dat er dan weinig ruimte is voor veel andere extra dingen en dat bijvoorbeeld kinderen voor afzwemmen ergens anders naartoe moeten. De onderzoekers geven aan dat dit overigens niet ongewoon is. Maar het is verre van ideaal.”

Tijdens de vergadering bleek dat zowel de insprekende partijen, als de raad niet echt op een dergelijk zwembad zitten te wachten.  BBNU en D66 opteren de te dure variant van WijkZwemt, terwijl de PCG, VVD en het CDA menen dat het hele proces maar gestopt moet worden.  Oechies; “Ook werd duidelijk dat er enkele commerciële zwembadexploitanten interesse hebben getoond. Daar zit wellicht nog een kans. Vandaar dat de PvdA, GroenLinks en wij graag een marktconsultatie willen. Dat is een laatste kans om te kijken of er een betaalbaar, maar zeker ook goed verhaal uit kan komen. Gelukkig ging ook de PCG mee en dus was er een krappe meerderheid voor zo'n marktronde.”

Al duurt de soap zo voort, Oechies hoopt nog steeds op een goed einde. “De laatste tijd hebben we echt veel budgetten voor zwembaden bekeken. Velen zijn simpelweg te hoog.  In Culemborg werken ze ook met vrijwilligers. Maar dat bad kost 267 duizend euro per jaar. De SP heeft altijd gezegd dat een zwembad ons wat waard mag zijn. Maar dat moet wel een goed bad zijn, waar genoeg activiteiten in plaats kunnen vinden en waarbij duidelijk is welke risico’s er afgedekt kunnen worden.  Nu weten we wat een klein bad is en wat het kost. Wellicht dat de via de markt meer uit te halen valt”, eindigt Oechies.

Reacties

Je moet zoiets totaal uitbesteden, Centerparcs ofzo bij de Gravenbol, dan word dat ook een keer goed op de kaart gezet.