Wethouder Wijk bij Duurstede in gesprek met staatssecretaris

24 september 2016

Wethouder Wijk bij Duurstede in gesprek met staatssecretaris

Foto: Jan Burger

Woerden/Wijk bij Duurstede - Wethouder Jan Burger was gisterenavond aanwezig in Woerden bij een bijeenkomst georganiseerd door FNV Midden Nederland. Staatssecretaris Jette Klijnsma ging in gesprek met vakbondsleden, wethouders, Tweede Kamerleden, raadsleden en vakbondsbestuurders over haar droom: 155.000 banen voor mensen met problemen. “Het was goed om daarover te praten. Het loopt nog niet overal. We zijn in onze gemeente bezig met verschillende doelgroepen en proberen zoveel mogelijk mensen kans op werk te bieden”, laat Burger weten.

Volgens de SP-wethouder zijn er veel doelgroepen: zoals vluchtelingen, mensen met een uitkering, mensen vanuit de Sociale Werkvoorziening, jongeren die afhaken van hun opleiding en anderen zonder werk.

“Dat vraagt veel aandacht. Maar iedereen moet een kans krijgen en daar werken we in onze gemeente flink aan. Van projecten in de fruitpluk, tot een kinderboerderij, de groenvoorziening, Schoon Wijk, meerdere bedrijven geven ook aan dat ze wat willen. Kortom, we zijn er druk mee bezig,” vertelt Burger.

Het blijkt dat er grote verschillen zijn bij de 16 gemeenten in de arbeidsregio Midden Utrecht. Sommige gemeenten zijn heel actief, anderen laten de problemen liggen, met grote gevolgen voor de doelgroep.

“Wajongers en bijstandsgerechtigden die niet in staat zijn het minimumloon te verdienen moeten wel een kans krijgen op een baan. Daarvoor zijn garantiebanen en beschut werk belangrijk. Maar we zien ook dat mensen soms niet meer in beeld komen. Bijvoorbeeld jongeren die hun school niet afmaken. Maar ook mensen die aankloppen bij de bijstand en omdat ze thuis wonen dat niet krijgen. Daar heb ik ook op gewezen. Er zijn mooie idealen, maar de wetgeving moet daar goed op aansluiten. En wat ook duidelijk is, is dat gemeenten de handen uit de  mouwen moeten steken en aan de slag moeten gaan,” aldus de SP'er.

Dank voor het artikel.
het is echter.LokaalFNV GroeneHart en LokaalFNV Utrecht midden.
Voor ons van belang.Groeten Gijs Rijsdijk.