Wat willen inwoners en winkeliers met winkelcentrum De Horden?

2 augustus 2016

Wat willen inwoners en winkeliers met winkelcentrum De Horden?

Foto: Elton Wollenberg

Wijk bij Duurstede -  Zoals iedereen weet, wordt winkelcentrum De Horden binnenkort vernieuwd. De nieuwe sporthal op Mariënhoeve is in gebruik genomen en de sporthal in De Horden is dichtgespijkerd. Wat de SP betreft, moet dit snel gebeuren. “We weten dat partijen met elkaar in gesprek zijn, maar we willen dat het gebied snel wordt heringericht. Dat vinden ook de gemeente en de provincie. Daarom is geld beschikbaar voor beide winkelcentra en om woningen toe te voegen,” aldus SP-raadslid Jan Oechies.

De SP vindt de mening van de inwoners, omwonenden, maar ook winkeliers van groot belang. Daarom heeft de partij in het winkelcentrum gestaan. Vragen die gesteld zijn: Wat moet er gebeuren? Hoe hoog mag er gebouwd worden? Welke winkels en woningen moeten er komen? Hoe staat het met het parkeren en andere voorzieningen? En willen mensen meedenken? Er zijn 47 formulieren ingevuld door bezoekers. Ook hebben 5 winkeliers en 28 omwonenden meegedaan. “Dat geeft met elkaar een goed beeld over wat de mensen die hier komen, wonen en werken willen,” aldus het SP-raadslid.

Foto: Elton Wollenberg

Jan Oechies heeft de resultaten uitgewerkt: “Van omwonenden en winkeliers zegt 64% dat er net zo hoog mag worden gebouwd als de huidige appartementen. Van de bezoekers zegt 51% hetzelfde. Anderen willen dat het iets lager blijft of er een variatie komt in hoogte.”

Volgens 85% van de omwonenden, winkeliers en de bezoekers is uitbreiding van parkeerplaatsen noodzakelijk. Een meerderheid (80%) wil ook dat de Albert Heijn verhuist naar De Hordenhal: “Dan kan de ruimte beter worden benut. Ook woonruimte en andere winkels zijn belangrijk: dat betekent meer gezelligheid en omzet.”

Ongeveer 77% van de omwonenden ziet het liefst een Action komen. De winkeliers en bezoekers spreken daarvoor ook hun voorkeur uit. Een alternatief is een drogisterij.

“Er is veel vraag naar een Action. Mensen zeggen naar een andere plaats te reizen om daar naar die winkel te gaan. Kortom, voor Wijk is dat een aanwinst. Ook vragen mensen nadrukkelijk om een plein met een aantrekkelijk terras,” vertelt raadslid Oechies.

Omwonenden en winkeliers (74%) zeggen  dat er appartementen moeten komen voor jong en oud. Ook bij de bezoekers is daar een meerderheid voor (53%). Zij zien daarnaast graag alle huidige winkels terugkeren.

“Zij pleiten voor een plein en ruimte langs de winkels. En de boel moet opgeknapt worden en zitjes voor mensen die graag een consumptie willen nuttigen. Ook wordt gewezen op ruimte vrijmaken voor jeugd bij het sportpark. Verder wordt gezegd om naar drempels te kijken, het oprijden van de hoofdbaan en wordt aandacht gevraagd voor snelheidsbeperking, een goede oversteekplaats en meer gebruik van de fiets. Meerdere mensen geven tenslotte aan dat ze willen meepraten over de toekomst van het centrum,” besluit het SP-raadslid.

Rapport resultaten onderzoek winkelcentrum De Horden