Investeringsruimte Volksbelang in nieuwe woningen is beperkt

10 augustus 2016

Investeringsruimte Volksbelang in nieuwe woningen is beperkt

Foto: Hans Dirksen

Wijk bij Duurstede - Woningstichting Volksbelang kan de komende jaren slechts beperkt investeren in nieuwe woningen. Dat blijkt uit de antwoorden van directeur Batian Nieuwerth richting wethouder Jan Burger. Volgens hem staan er grote renovaties en investeringen in bestaande woningen te wachten: “Zoals de renovatie van de volledig afgeschreven Romeinenbaanflats. Dat zijn 244 appartementen. En verder worden 49 woningen aan de Kombuis, Helmstok en Hordenweg opgeknapt. Dat kost vele miljoenen.”

Recentelijk zijn de getallen rond de bestedingsruimte voor woningcorporaties vrijgegeven. Deze getallen komen vanuit het ministerie.

“Het probleem is dat bij die uitgangspunten uit wordt gegaan van gemiddelden, waarbij er wordt afgeweken van marges, die bijvoorbeeld Volksbelang volgens richtlijnen moet aanhouden. Daarnaast gaat het om oude getallen. Zo is er onlangs nog 3,5 miljoen euro besteed aan het verduurzamen van vastgoed, bijvoorbeeld aan de Karel Martelflat,” laat de wethouder weten.

Tot slot werkt het ministerie met de bestedingsruimte de suggestie dat Volksbelang dit geld direct kan uitgeven. “Maar dan zijn er geen reserves meer. Dat betekent dat er geen ruimte meer is voor nieuwe investeringen en om risico’s op te vangen. Dat is dus niet handig. De komende maanden, na vaststelling van de nieuwe woonvisie in de gemeenteraad, worden er prestatieafspraken met de beide woningstichtingen opgesteld. Dat is voor een periode van vier jaren. Daarbij wordt duidelijk wat de investeringsruimte is van de corporaties en welke investeringen gedaan kunnen worden in bestaande woningbouw en voor nieuwe woningen,” besluit de SP-wethouder.

Wat betreft nieuwbouw meldt de wethouder tenslotte nog dat Volksbelang in ieder geval huurwoningen gaat realiseren op de plek waar nu de kringloopwinkel NoggesEnMeer staat, op de hoek van de Steenstraat.

Foto: Jan Burger