SP stelt vragen over nieuwbouwplannen Break Out

26 juni 2016

SP stelt vragen over nieuwbouwplannen Break Out

Foto: SP

Wijk bij Duurstede - De SP heeft vragen gesteld over nieuwbouw voor dartsvereniging Break Out. “De dartsvereniging heeft een lange historie. Vanaf 1994 zat de vereniging in de kantine van handbalvereniging Break Out, waar zij vanwege nieuwbouw op het Veilingterrein uit moest. Uiteindelijk kreeg de club de huidige plek op Mariënhoeve, naast de Lekdijk. Daar zit Break Out nog steeds, waarbij de tijdelijke vergunning steeds verlengd werd. Maar wat betreft nieuwbouw zit er geen schot in de zaak, terwijl de club verder wil én kan,” vertelt fractievoorzitter Jeroen Brouwer, die met Gert de Heus vragen gesteld heeft aan het college.

De vereniging heeft richting SP aangetoond prima te functioneren. Financieel houdt de club het hoofd boven water en de dartsport floreert mede dankzij de inzet van de vrijwilligers als nooit tevoren. “Ook kroegen en andere organisaties merken dat bij druk bezochte dartsevenementen. Bij Break Out lopen jeugdkampioenen rond. De club is medeleverancier van toekomstige topdarters. Daar kunnen andere sportvereniging een voorbeeld aan nemen. Wij als SP spreken in ieder geval onze complimenten uit,” vult De Heus de fractievoorzitter aan.

Jaren geleden werd de vereniging door de gemeente gedwongen om huis en haard achter te laten. Met de inname van de locatie op sportpark Mariënhoeve moest de vereniging de schouders er flink onder zetten. Maar het liep goed. “De club zit daar met een tijdelijke vergunning. Met zelf gespaard geld wil zij een nieuw onderkomen bouwen. Er is zelfs al een aannemer gevonden. Hoeveel verenigingen kunnen dat zonder gemeentelijke bijdrage? Daar moet je toch blij mee zijn?” aldus Brouwer.

De darters hebben maanden geleden al bij de gemeente aangeklopt, voor de facilitaire ondersteuning als het gaat om eventuele nieuwbouw. “Blijkbaar moet Break Out mee in de vaart van Stichting Mariënhoeve. Maar er is gekeken naar een plek in een van de gebouwen en daar kwam niks uit,” stelt De Heus vast. “Los van de vraag of de vereniging dat wil, is er ook een vraag of er elders wel een geschikte plek is.”

Voor de SP is de huidige locatie een prima plek voor een nieuwe accommodatie voor de dartssport. Het lijkt er echter op dat een meerderheid van het college dit niet wil.

“Uiteraard zijn wij niet tegen een andere oplossing, mits dit in gezamenlijk overleg met de vereniging tot stand komt. Het gaat om de belangen van een vereniging die simpelweg organisatorisch en financieel goed in staat is haar eigen broek op te houden. Wij gaan er van uit dat er op korte termijn een serieus gesprek plaatsvindt tussen het college en Break Out. Want dit kan niet langer,” eindigt raadslid De Heus.