Regenboogvlaggen voor gelijkheid

27 juni 2016

Regenboogvlaggen voor gelijkheid

Foto: Elton Wollenberg

Wijk bij Duurstede - Iedereen moet zichzelf kunnen zijn, zich geaccepteerd en sociaal veilig voelen. Zeker in deze tijd is het nodig hierbij stil te staan De regenboogvlag symboliseert voor de COC de acceptatie voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders (LHBT’s). Zij schreef gemeenten daarom aan om op 11 oktober aanstaande mee te vlaggen. “Om de boodschap voor iedereen en gezamenlijk kracht bij te zetten. Het Wijks College heeft nog niet gereageerd en dus vragen wij ons af waarom niet”, melden Gert de Heus en Hans Pouw van de SP-fractie.

Het hijsen van de regenboogvlag is volgens de homo-emancipatiebeweging een zichtbare ondersteuning van de gemeenten voor LHBT-inwoners zelf, maar ook een boodschap aan alle inwoners en organisaties om zich daarvoor in te zetten.

“Zeker na de recente schietpartij in Orlando, is het nog eens goed om te benadrukken dat iedereen gelijk is. Voor die gelijkheid moeten wij ook als lokale gemeente gaan staan,” aldus De Heus.

Het COC is in mei een campagne gestart en heeft alle gemeenten die vorig jaar niet hebben meegedaan aan de vlag-actie  gevraagd wel mee te doen. Uit hun persbericht van vorige week blijkt dat veel gemeenten gereageerd hebben.

Hans Pouw: “Sommige colleges hebben het verzoek direct over genomen, sommigen zijn er door hun raad op gewezen en slechts een enkele gemeente reageert helaas negatief. Wijk staat echter in het rijtje dat nog niet gereageerd heeft. Wij hopen in ieder geval dat we wel willen helpen om het record verder aan te scherpen. Want in Nederland willen we toch dat iedereen gelijk is?” eindigt het SP-raadslid.