Onderzoek naar kleiner zwembad in Wijk bij Duurstede

17 juni 2016

Onderzoek naar kleiner zwembad in Wijk bij Duurstede

Foto: Sabine de Groot

Wijk bij Duurstede - Het college heeft deze week een besluit genomen over het zwembaddossier. “Er wordt een bureau gevraagd om door te rekenen wat het kost om een kleiner zwembad te realiseren waar zwemlessen en doelgroepzwemmen worden gegeven. Veel mensen willen een zwembad in de buurt. Voor zwemlessen is dat belangrijk en ook de vergrijzing zet door. Dat betekent dat straks steeds meer mensen met fysieke problemen thuis wonen. Dan is een goed warm bad waar men kan herstellen of wat helpt tegen de problemen belangrijk,” aldus SP-wethouder Jan Burger.

De gemeenteraad heeft 7 juni een presentatie gehad over de beoordeling van de plannen van WijkZwemt en ZIG voor een zwembad. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de plannen te optimistisch zijn en de gemeente teveel risico’s loopt bij doorzetten van de plannen.

Tijdens de raadsbijeenkomst bleek ook dat de raadsfracties ernstig verdeeld zijn over de verschillende plannen.

“Er is nog geen meerderheid die zich uitspreekt voor een bepaald plan. Daarom hebben we nu als college het besluit genomen om nader onderzoek te doen naar een kleiner zwembad. Wat mij betreft komt daar ook een buitenplek bij met een klein bad, waar je zomers prima kunt verblijven. Het voordeel van een kleiner bad voor zwemlessen en doelgroepen is dat de kosten ook lager zijn. Om daarvan een goed beeld te krijgen is, wordt aan de raad voorgelegd om dit in de zomervakantie te laten onderzoeken,” legt de wethouder uit.

Nadat de resultaten zijn ontvangen, kan er in de raad na de zomerperiode gesproken worden over het voorstel en een keuze worden gemaakt.

“Zoals gezegd is een zwembad van belang, maar niet tegen elke prijs. We zien ook dat steeds meer mensen er voor kiezen om buiten te gaan zwemmen. En gezien onze ambities op andere terreinen moeten er keuzes gemaakt worden. Vandaar dat we laten onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van een kleiner bad waar het grootste gedeelte van de doelgroepen gebruik van kan maken. Verder is afgesproken dat we het plan van WijkZwemt nog niet terzijde leggen. Het plan wordt betrokken bij het gehele onderzoek en vervolgens wordt de keuze gemaakt over wat voor zwembad we willen,” laat de SP'er nog weten

Op 28 juni wordt er over het voorstel van het college verder gesproken met de raad. Waarna er op 5 juli een raadsbesluit wordt genomen.