Mooie opbrengst voor beleef- en beweegtuin

2 juni 2016

Mooie opbrengst voor beleef- en beweegtuin

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede - Vandaag was er een grote actie in het Ewoud & Elisabeth Gasthuis om geld in te zamelen voor de beleef- en beweegtuin aan de Gansfortstraat. Ook SP-wethouder Jan Burger was van de partij. Hij duwde een oudere dame in een rolstoel tien ronden voort en maakte het eindbedrag bekend. “Een mooie actie. Het was ook erg druk en de oudere bewoners, maar ook jongeren, kunnen binnenkort genieten van nieuwe vormen van beweging,” laat hij weten.

Het initiatief kwam van fysiopraktijk Weustink, Stichting QuaRijn, Stichting Binding en de gemeente.

"Dit past helemaal bij de aanpak om de gezondheid van onze inwoners te verbeteren," zegt wethouder Jan Burger.

Ouderen kunnen in de beweegtuin oefenen. De toestellen en de omgeving bieden ondersteuning en inspiratie voor het oefenen van spierkracht, coördinatie en balans.

Foto: Jan Burger

“Door te sporten blijven ouderen langer vitaal. Bovendien neemt de vergrijzing de komende jaren fors toe. De beweegtuin kan overigens ook door kinderen worden gebruikt. Juist elkaar ontmoeten en met elkaar bewegen is erg leuk. Bovendien wordt het ook een mooie beleeftuin, waar je kunt genieten van de natuur,” aldus de wethouder.

Op deze manier kunnen omwonenden met elkaar in contact komen. De tuin is niet afgesloten. Iedereen is er welkom om samen te bewegen, te tuinieren of een praatje te maken. Eerder is hier een jeu de boulesbaan aangelegd, waar veel gebruik van wordt gemaakt. Deze is geschonken door Woonzorg Nederland.

Het convenant kreeg ook de steun van kinderopvang De Rakkers. Zo haalden de kinderen van De Rakkers maar liefst ruim 700 euro op.

Het is de bedoeling dat gedurende deze zomer de beweegtuin wordt ingericht. Daarnaast zijn door Stichting Binding fondsen aangeschreven en hebben die eveneens geholpen met de financiering.

Foto: Jan Burger

Vandaag werd bovendien maar liefst ruim 3.000 euro opgehaald.

“En de verwachting is dat er de komende dagen nog wel meer geld zal binnenkomen. Een prachtig initiatief en dankzij de steun van alle mensen zijn we nu zo ver dat de aanleg spoedig kan plaatsvinden,” besluit de SP-wethouder.