Jan Burger gastspreker bij bijeenkomst statenleden

28 februari 2016

Jan Burger gastspreker bij bijeenkomst statenleden

Foto: Jan Burger

Utrecht/Wijk bij Duurstede - Tijdens een informatieve bijeenkomst in Utrecht voor statenleden van de SP was de Wijkse wethouder Jan Burger aanwezig. Het thema was openbaar vervoer, de aanbestedingen en de belangrijkste aandachtspunten daarbij. “Belangrijk is dat de gebruikers daarbij betrokken worden, net als de reizigersorganisaties en dat er een goed en uitgebreid pakket van voorwaarden en eisen van te voren wordt opgesteld,” vertelde Burger.

Naast de Wijkse wethouder waren Tim Boric van reizigersorganisatie ROVER en Henny van Haven van ROCOV in Noord-Holland aanwezig. Ook vertelde Joost Weekers, hoofd van het bureau openbaar vervoer van Zuid-Holland hoe je goed kunt sturen op openbaar vervoerconcessies.

Veel onderwerpen kwamen aan bod: het beschikbaar stellen van voldoende middelen, goede voorwaarden voor het personeel, de centra van grote steden goed bereikbaar houden met openbaar vervoer en daarmee het autoverkeer terugdringen, de vergrijzing en doelgroepenvervoer.

De Flevolandse gedeputeerde Arie Stuivenberg en wethouder Jan Burger gaven een inkijkje in de praktische kennis die zij hebben opgedaan en gaven antwoorden op vragen als hoe je beter kunt sturen als statenlid op de aanbesteding en het verlenen van de concessies.

Volgens Burger zijn er grote verandering gaande bij het openbaar vervoer. “Je ziet dat er steeds meer behoefte is om snel bij het treinstation te komen. Er wordt steeds minder in de dorpen gereden, maar er langs. Bedenk overigens dat de vervoersbedrijven winst halen op de veelgebruikte routes en dat het dan terecht is dat ze ook vervoer inzetten op routes die minder gebruikt worden.”

Hij wees bovendien op de vergrijzing en het feit dat openbaar vervoer voor meerdere doelgroepen van groot belang is: “Daarom is het belangrijk dat er voldoende middelen beschikbaar worden gesteld voor het openbaar vervoer. Ook in het kader van de duurzaamheid en het zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen.”