Sporten en spelen in beweeg- en beleeftuin

22 januari 2016

Sporten en spelen in beweeg- en beleeftuin

Foto: Elton Wollenberg

Wijk bij Duurstede - Oudere bewoners van de gemeente Wijk bij Duurstede kunnen binnenkort genieten van nieuwe vormen van beweging. Er komt namelijk een beleef- en beweegtuin voor ouderen aan de Gansfortstraat. De initiatiefnemers zijn fysiopraktijk Weustink, Stichting QuaRijn, Stichting Binding en de gemeente. “Dit past helemaal bij de aanpak om de gezondheid van onze inwoners te verbeteren,” zegt SP-wethouder Jan Burger erover.

Ontmoetingsplek voor jong en oud

Ouderen kunnen de komende zomer in de beweegtuin bij het Ewoud & Elisabeth Gasthuis bewegen en sporten in de buitenlucht. De toestellen en de omgeving bieden ondersteuning en inspiratie voor het oefenen van spierkracht, coördinatie en balans. “Door te sporten blijven onze ouderen langer vitaal. Bovendien neemt de vergrijzing de komende jaren fors toe. En wat leuk is, is dat de beweegtuin ook door kinderen prima kan worden gebruikt,” aldus Burger.

De tuin wordt een ontmoetingsplek voor jong en oud. De tuin wordt zo ingericht, dat ook kinderen er kunnen spelen. Zo kunnen omwonenden met elkaar in contact komen. De tuin is niet afgesloten.

“Iedereen is er welkom, om samen te bewegen, te tuinieren of een praatje te maken. Eerder is er op deze locatie een jeu de boule-baan aangelegd waar veel gebruik van wordt gemaakt. Deze is geschonken door Woonzorg Nederland,” laat de SP-wethouder nog weten.

Convenant

De eerste formele stap in de richting van de beleef- en beweegtuin is genomen. Op donderdag 21 januari jongstleden ondertekenden de fysiotherapeut, de twee stichtingen, de gemeente en andere betrokkenen namelijk een convenant ‘gebruiksafspraken beweeg- en beleeftuin De Engk’. Met de ondertekening gaven zij het startsein voor samenwerking en realisatie van de tuin. Het convenant krijgt de steun van ‘de vrienden van de beweegtuin’: een aantal omliggende wooncomplexen, KOV De Rakkers en de SIGW. Het is de bedoeling dat deze zomer de beweegtuin wordt ingericht.

Fondsenwerving

Nu de financiering van de verschillende apparaten nog.

“We gaan daarvoor fondsen aanschrijven om ons te helpen de tuin met de benodigde sporttoestellen in te richten,” vertelt de Frank Brouwer van Stichting Binding. “Zo zetten we ons op een brede manier in in om dit prachtige initiatief te realiseren!”