Een nieuw zwembad is gewenst

4 januari 2016

Een nieuw zwembad is gewenst

Foto: Jan Burger

Wijk bij Duurstede - De meerderheid van de Wijkse inwoners wil dat er nieuw zwembad komt. Dat blijkt uit het onderzoek dat de afgelopen weken door de coalitiepartijen in de gemeenteraad (SP, GL, PCG en PvdA) is gehouden. Volgens SP-raadslid Jan Oechies is een zwembad vooral gewenst voor zwemlessen, vrij zwemmen, ouderen en gehandicapten en ouder- en kindzwemmen. “Bijna 60% van de gevraagden hebben aan ons onderzoek meegedaan en vrijwel iedereen vindt een nieuw zwembad nodig!”

Op dinsdagavond 5 januari aanstaande praat de gemeenteraad over de opties die er voorliggen voor een mogelijk nieuw zwembad.

“Het helpt wel dat de mensen zo’n duidelijke uitspraak hebben gedaan. Wat ook helder is, is dat de meeste mensen vooral een basisbad willen en dat het meedoen door kinderen aan zwemlessen in de buurt belangrijk is, net als een geschikt bad voor ouderen, mensen met een beperking en ouders die graag met hun kinderen willen zwemmen,” legt Oechies uit.

Volgens het SP-raadslid zijn veel mensen ook bereid om vanwege een nieuw zwembad te bezuinigen op andere zaken of een iets hogere OZB te betalen: “Dat maakt nog eens heel duidelijk dat de meeste mensen een zwembad als een belangrijke basisvoorziening zien.”

In totaal zijn ongeveer 400 mensen uitgenodigd om aan het onderzoek mee te doen. Zij werden volstrekt willekeurig geselecteerd uit de actuele gegevens van de afdeling burgerzaken van de gemeente Wijk bij Duurstede.

Uiteindelijk hebben 247 mensen een formulier opgevraagd en hebben 230 mensen de enquête ingevuld. In totaal deden 92 vrouwen mee en 138 mannen. Van de deelnemers wonen er 200 in Wijk bij Duurstede, 18 in Cothen en 12 in Langbroek. De gemiddelde leeftijd is 50,1 jaar. De oudste deelnemer aan het onderzoek is 83 jaar en de jongste 26 jaar.

De partijen gaan de uitslag de komende dagen terugkoppelen naar de deelnemers en doorsturen naar andere partijen. “Iedereen neemt dit mee naar de gemeenteraad op dinsdag 5 januari aanstaande. Daarnaast is het voor onze inwoners belangrijk om zo snel mogelijk met een antwoord te komen of er een zwembad komt en wat dit voor zwembad gaat worden,” eindigt Jan Oechies.