Wil de Action wel in de binnenstad?

4 oktober 2015

Wil de Action wel in de binnenstad?

Wijk bij Duurstede – Er woedt een heuse discussie over de komst van een Action naar de Wijkse binnenstad. “Er zijn in ieder geval al politieke partijen die roepen dat de gemeente moet zorgen dat er een winkel in de binnenstad komt. Leuk denk ik dan, maar wat wil de Action zelf? En is dat het beste voor winkelend Wijk in zowel de binnenstad, Horden als de Heul”, vraagt SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer zich af.

Aan de ene kant snapt de SP'er de wens wel dat winkeliers de Action graag naar het centrum zien komen. De Action trekt immers publiek en ook andere winkels kunnen hier van profiteren.  “Dat kan voor meer winkelend publiek zorgen. Maar een goed politicus kijkt ook verder dan zijn neus lang is, voordat hij gaat roepen. Als SP hoorden wij bijvoorbeeld over vestigingsvoorwaarden van de winkelketen”, begint Brouwer.

Hij zocht dit op het internet en vond al snel wat voorwaarden op de website van de keten. Zo moeten er minstens 8000 inwoners wonen in het afzetgebied. “Dat is geen probleem. Maar ook wil zij winkels van ongeveer 1000 vierkante meter, allemaal op een niveau. Tevens lezen wij dat zij goede bereikbaarheid willen voor de consumenten en de opleggers. Nu betekent goede bereikbaarheid waarschijnlijk veel parkeerplekken en is het maar de vraag of hun vrachtwagens de Wijkse binnenstad wel in kunnen. Dat willen we eens uit laten zoeken, voordat we gaan lopen roeptoeteren dat er een Action in de binnenstad moet komen.”

Daarnaast wil de SP ook bekijken wat het beste is voor heel winkelend Wijk en omgeving. “Wat wil de moderne consument bijvoorbeeld. Want dat is toch de basis om überhaupt beslissingen te nemen? Zo’n vier jaar geleden is er al eens een grote openbare avond geweest over de ontwikkelingen in De Horden. Toen was er nog sprake van de mogelijke vestiging van de Lidl daar, of een andere trekker in dat gebied. Maar hoe gaat dat straks?” vraagt hij zich af.

Wat als een paal boven water staat is dat alle winkelcentra zo snel mogelijk aangepakt moeten worden. ‘Het aantrekkelijk maken van de binnenstad heeft een topprioriteit, net als het opknappen van De Horden en De Heul. De provincie heeft daarvoor op verzoek van de gemeente ook toegezegd een bijdrage te willen leveren.  Maar we moeten verder kijken hoe we alles financieel rond krijgen om nieuwe winkels en woningen neer te zetten en hoe we de bijvoorbeeld de binnenstad het meest aantrekkelijk houden. We moeten hierbij ook vermijden dat de drie winkelcentra naar elkaar gaan kijken in plaats van naar het totale plaatje en te zorgen dat onze gemeente als geheel veel aantrekkelijker wordt om te verblijven en inkopen te doen”, eindigt Brouwer.