Wijkse SP'ers bij ‘Red de Zorg’ in Amsterdam

13 september 2015

Wijkse SP'ers bij ‘Red de Zorg’ in Amsterdam

Wijk bij Duurstede/Amsterdam - Op zaterdag 12 september liepen ook flink wat de Wijkse SP'ers mee tijdens de FNV-demonstratie  ‘Red de Zorg’ in Amsterdam. Onder andere de raads- en bestuursleden Hans Pouw, Elton Wollenberg en Jet Bolhuis “De opkomst was erg hoog. Ruim vijftienduizend deelnemers,” vertelt raadslid Hans Pouw. “Het was ook erg goed om te zien dat voor aanvang het hele Damrak volstond met demonstranten,” vult afdelingsbestuurslid Elton Wollenberg aan.

Foto: SP Wijk bij Duurstede

Jet Bolhuis, Elton Wollenberg en Hans Pouw van de Wijkse SP bij ‘Red de Zorg’

De FNV organiseerde de landelijke demonstratie ‘Red de Zorg’ omdat de vakbond van mening is dat verdere bezuinigen op de zorg moeten stoppen. “De afgelopen jaren zijn er 65 duizend mensen ontslagen in de zorg. Veel mensen mijden zorg omdat ze het eigen risico niet meer kunnen betalen. Allemaal door het beleid van de regering en staatssecretaris Van Rijn,” betoogt thuiszorgmedewerker Jet Bolhuis. “Gelukkig hebben we dat in Wijk bij Duurstede anders gedaan,” aldus Hans Pouw.

Foto: Elton Wollenberg

De protestmars startte op het Damrak, liep dwars door de binnenstad en eindigde bij het Westerpark, waar staatssecretaris Van Rijn toen hij het podium betrad werd uitgefloten door de menigte.

Staatsecretaris Van Rijn

SP-leider Emile Roemer stelde in zijn toespraak voor om de zorg te veranderen: “Om te beginnen schaffen we de zorgverzekeraars af. Laten we zorgen dat er een publieke zorgvoorziening komt, dat mensen recht houden op thuiszorg en ondersteuning en dat mensen die in de zorg werken recht houden op hun baan en een normaal salaris.”