Wijk bij Duurstede als voorbeeld hoe de zorg overeind kan blijven

23 april 2015

Wijk bij Duurstede als voorbeeld hoe de zorg overeind kan blijven

Borculo/Wijk bij Duurstede - Wethouder Jan Burger heeft woensdagmiddag in Borculo, de gemeente Berkelland, in de Achterhoek gesproken op een manifestatie van bezorgde thuiszorgmedewerkers en cliënten. Hij was daar op uitnodiging van vakbond FNV.  Hij vertelde de 150 aanwezigen, waaronder ook een aantal raadsleden en de plaatsvervangend wethouder (omdat de direct verantwoordelijke wethouder is opgestapt) dat de zorg anders en slimmer georganiseerd kan worden.

Foto: Sjoerd Uitslag

Wethouder Jan Burger spreekt in Berkelland over Wijkse thuiszorg

Acties tegen afschaffen huishoudelijke zorg in Berkelland

Thuiszorgmedewerkers georganiseerd in de vakbond voeren al maanden actie tegen het besluit van de gemeente Berkelland om de huishoudelijke verzorging af te schaffen. Daardoor staan vele banen op de tocht en raken kwetsbare mensen hun hulp kwijt. Wijk bij Duurstede wordt door de FNV als voorbeeld gezien voor andere gemeenten. Omdat hier ondanks de bezuinigingen van de regering de huishoudelijke zorg grotendeels overeind wordt gehouden en thuiszorgmedewerkers een volwaardig loon krijgen voor hun werk.

Foto: Jan Burger

Kwetsbare ouderen niet in de steek laten

Jan Burger sprak zijn verbazing uit over het in de steek laten van ouderen die na de oorlog ons land hebben opgebouwd. Hij laakte daarnaast de passieve houding van de politici in Berkelland. Uit een reeks van rechtszaken blijkt inmiddels dat gemeenten die de huishoudelijke verzorging geheel afschaffen, de wet overtreden. “Dat mag en kan dus niet. De vraag is hoe de zorg anders kan worden georganiseerd. En dat doe je samen met de mensen uit de praktijk en belangenorganisaties. En je moet weten waar je het over hebt,” aldus de SP-wethouder.

Hij hield de aanwezige politici voor dat de meerderheid van de mensen die gemeentelijke thuiszorg krijgt tot de laagste inkomensgroepen behoort: “Daarnaast is 60% van de cliënten 75 jaar en ouder en 10% is zelfs ouder dan 90. Het gaat veelal om mensen met een combinatie van lichamelijke beperkingen en beginnende dementie. Als er al mantelzorg is, dan moet je er voor zorgen dat deze niet overbelast raakt.”

Uitnodiging om naar Wijk bij Duurstede te komen

Jan Burger sloot zijn toespraak af met een oproep aan de politiek in Berkelland om eens naar Wijk bij Duurstede te komen. Burger: “Door de zorg slim en anders te organiseren, kun je juist besparen op dure zorg. Dan gaat het om het alle zorg, van jeugdzorg tot begeleiding en ouderenzorg. Zo hebben we met het verzorgingshuis geregeld dat er gewassen kan worden en we kijken waar andere organisaties hulp kunnen bieden. Maar de basiszorg moet juist goed zijn. Zo kun je voorkomen dat mensen naar het verpleeghuis moeten. Thuiszorgmedewerkers kennen hun cliënten en zien het onmiddellijk als er iets aan de hand is. Die moet je juist koesteren!”

Een aantal gemeenteraadsleden zei graag in te gaan op de uitnodiging van de wethouder.