Opleiding voor moeilijk lerenden blijft

9 maart 2015

Opleiding voor moeilijk lerenden blijft

Utrecht/Wijk bij Duurstede - Afgelopen donderdag was de SP aanwezig bij de voorlichtingsmarkt van de Entree XL-opleiding van het ROC Midden Nederland. Deze stond tot voor kort op de nominatie om geschrapt te worden. De SP-afdelingen in de regio Utrecht zijn blij dat de opleiding toch wordt voortgezet. “Het gaat om jongeren met een lager IQ. Het is erg belangrijk dat er ook voor deze doelgroep geschikt onderwijs is in de regio,” aldus afdelingsvoorzitter Frans van der Tol uit Wijk bij Duurstede.

SP-raadslid Vincent Wijlhuizen uit Utrecht was aanwezig op de informatiebijeenkomst: “Ik was blij verrast dat de opleiding toch niet geschrapt is. En het was goed om te merken dat er zoveel ouders en leerlingen kennis willen maken met deze manier van werkend leren.”

De Entree XL opleiding begeleidt jongeren met een IQ tussen de 60-80. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat de Entree XL opleiding deze moeilijke groep jongeren een grote kans op een baan biedt. Na afloop van de opleiding houdt negen van de tien jongeren er een vaste baan aan over.

Het afgelopen jaar hebben ouders, leerlingen, docenten, job-coaches, werkgevers en de SP in de regio Utrecht zich uitgesproken voor behoud van de Entree XL-opleiding voor moeilijk lerenden. Uit eerdere plannen van het ROC Midden Nederland en de gemeente Utrecht bleek dat men deze studierichting wilde afschaffen.

De SP is blij dat uiteindelijk besloten is om de opleiding alsnog voort te zetten.

Van der Tol: “We verhogen hiermee de kans dat kwetsbare jongens en meiden een goede plek krijgen op de arbeidsmarkt.”