Extra budget hulp bij huishouden beschikbaar

23 februari 2015

Extra budget hulp bij huishouden beschikbaar

Wijk bij Duurstede - Het college in Wijk bij Duurstede heeft besloten de bezuiniging op de hulp bij het huishouden voor een behoorlijk deel terug te draaien. “Vanwege een forse korting van het rijk moesten we bezuinigen op de huishoudelijke hulp. Dat deden we met mate, omdat die zorg erg belangrijk is. En er is afgesproken om alle ontwikkelingen goed te volgen. Uit recente cliëntgegevens en cijfers blijkt dat we extra middelen beschikbaar hebben en dus kunnen we knelpunten oplossen,” aldus SP-wethouder Jan Burger.

Foto: Elton Wollenberg

Jan Burger in gesprek

De wethouder heeft de jaarcijfers over 2014 zo snel mogelijk op laten maken. Bovendien luisterde hij de afgelopen maanden regelmatig naar cliënten en zorgorganisaties over hun ervaringen. Ook voerde hij overleg met de Wmo-adviesraad en partijgenoten over reacties bij de verschillende meldpunten.

“De meeste mensen konden prima uit de voeten met de beperkte besparing van het aantal uren hulp. Maar met name bij de mensen die 2, 2½ of 3 uur hulp ontvingen, bleek het moeilijk om alle werkzaamheden te blijven verrichten. Uit de cijfers kwam naar voren dat we het afgelopen jaar geld overhielden. Bovendien blijkt dat we in 2015 uitkomen met de beschikbare middelen voor het gehele sociale domein. Dit betekent dat we voor een grote groep mensen de korting op de uren terug gaan draaien,” vertelt Burger.

Concreet houdt het besluit in dat bij cliënten die 2, 2½ of 3 uur hulp per week bij het huishouden ontvingen, de korting vanaf 1 maart 2015 geheel wordt teruggedraaid. Voor cliënten die in 2014 per week 3½ of 4 uur hulp bij het huishouden ontvingen, wordt vanaf 1 maart aanstaande een ½ uur per week in mindering gebracht in plaats van 1 uur. En voor cliënten die afgelopen jaar meer dan 4½ uur hulp kregen, blijft de korting van 1 uur gehandhaafd. Alle cliënten bij wie het aantal uren gaat veranderen, krijgen nog persoonlijk een brief toegestuurd, waarin de verandering wordt uitgelegd. Op de website van Loket Wijk, www.loketwijk.nl, staat de urenverandering ook uitgelegd.

“Wij verwachten dat veel mensen hiermee zijn geholpen. Bij de mensen die om een herindicatie hebben gevraagd gaan de medewerkers van ons loket de komende weken langs. Dat is nu nog maar een heel beperkt aantal mensen,” aldus Jan Burger. “Een bijkomend voordeel is bovendien dat de lokale werkgelegenheid bij de hulp in de huishouding vrijwel geheel in stand blijft.”

De gemeente Wijk bij Duurstede wordt inmiddels gezien als voorbeeldgemeente wat betreft de wijze waarop de huishoudelijke zorg wordt verleend. Veel andere gemeenten hebben bijvoorbeeld de hulp bij het huishouden (vrijwel) helemaal afgeschaft.