SP Wijk viert tienjarig bestaan

6 december 2014

SP Wijk viert tienjarig bestaan

Wijk bij Duurstede - Op zaterdag 13 december viert de SP-afdeling in onze gemeente haar tienjarig bestaan. Alle betrokken inwoners zijn van harte uitgenodigd dit te vieren. “We willen hier graag bij stilstaan. De afgelopen jaren hebben we ons met veel mensen ingezet om de politiek dichter bij de mensen te brengen. Goed luisteren, mensen betrekken bij het beleid, investeren in de woningbouw, de zorg, de voorzieningen in de buurt, ook in de kernen Cothen en Langbroek. Daarom is iedereen welkom op ons feest,” zegt Hans Pouw, een van de oprichters en nu raadslid.

Foto: Elton Wollenberg

Start in 2004

In 2004 kwamen zes leden bij elkaar om te onderzoeken of de SP een eigen afdeling in Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede kon opzetten. Dit waren Gert de Heus, Hans Pouw, Jan Oechies, Henriëtte Sanders, Jeroen Brouwer en Yvonne Komduur. Verschillende acties volgden. Yvonne Komduur bracht het eerste actiepunt in. “Wij moeten in de binnenstad een gehandicaptentoilet realiseren,” aldus Yvonne toen. Dat is destijds gerealiseerd bij café De Engel. “Helaas is Yvonne ons ontvallen, maar de afdeling denkt vaak aan haar enorme inzet om samen Wijk beter en socialer te maken,” aldus Hans Pouw.

Foto: SP Wijk bij Duurstede

Yvonne Komduur met de eerste actie van SP Wijk

Stroomversnelling

Na de oprichting van de afdeling en de eerste acties ging het in een stroomversnelling. Jeroen Brouwer werd lijsttrekker bij de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen. In 2006 en 2010 kreeg de SP drie zetels en kwam de partij in het college. “Met Jan Burger, die al veel ervaring had in de gemeentelijke en provinciale politiek, hadden we een goede wethouderskandidaat. Hij verhuisde naar Wijk om hier wethouder te worden. Dat was een goede zet,” vult Pouw aan. Tijdens de laatste verkiezingen in maart van dit jaar werd de SP zelfs de grootste partij. Dankzij de inzet van alle (actieve) leden, stemmers, bestuur en fractie.

Gewoon feestvieren

Henriëtte Sanders: “Tien jaar later vieren we feest, want we zijn blij wat we in de gemeente samen bereikt hebben. Ondanks het beleid in Den Haag weten we Wijk sociaal te houden. Wij maken het verschil!” Gerry Odijk benadrukt nog even dat alle betrokken inwoners van harte welkom zijn op 13 december om 20.00 uur in het Muziektheater aan de Rijnstraat in Wijk bij Duurstede: “Het wordt een avond met muziek, film, dans, een hapje en een drankje. En deze keer even geen politiek!”